«Patró de periodistes i comunicadors»

Se celebra aquest diumenge la festivitat de Sant Francesc deSales, patró de periodistes i comunicadors. La seva fina intuïció el va fer unavançat al seu temps, posant en marxa les xarxes socials del segle XVII. Laseva predicació de masses es va veure impossibilitada pels efectes de laReforma i el rebuig de les comunitats protestants. La seva estratègia per donara conèixer el seu missatge va consistir a imprimir petits pamflets idistribuir-los per sota de la porta de totes les llars. Els seus pensaments vanarribar a un gran col·lectiu de persones impactant de manera individual en uncircuit establert porta a porta. Aquesta autèntica revolució es va produirgràcies a l’ús d’aquell nou invent que era la impremta, apareguda uns anysabans. Sense la tecnologia no ho hauria aconseguit.

Els temps han canviat i nous mètodes de comunicació hanemergit, i per això avui hem de plantejar-nos, com ho va fer sant Francesc deSales, camins nous per fer arribar eficaçment l’evangeli per mitjans que siguinfàcils d’utilitzar i que aconsegueixin una àmplia difusió.

El mitjà és important però el missatge és l’essència.Comunicar el misteri de Crist requereix dues habilitats comunicatives:expressar-se des de l’autenticitat de cadascú i disposar d’un espai adequat perfer ressonar la Bona Nova. Com anunciar la Paraula i fer-ho amb tot el seusignificat? Com encarnar en el llenguatge i en la narració el missatge del’Evangeli perquè provoqui una transformació en cada un dels receptors? Comaconseguir que aquest missatge arribi a qui ho necessita i a qui cerca unaparaula d’ajuda o de consol?

A vegades es pot escriure un gran tractat, a vegades n’hi haprou amb una comunicació directa amb els comunicadors o periodistes per podercompartir en uns minuts d’interacció el que és essencial del missatge en unarticle, un contingut al web, una piulada, un espai radiofònic, un vídeo a YouTube… Crec que quan celebrem la festa del patró, hem de ressaltar l’oportunitatque ens ofereixen els mitjans de comunicació de conviure i intercanviar puntsde vista on l’Església és un actor social que interactua per poder compartir elque és essencial del missatge de Crist.

Ens ho deia el papa Francesc en el seu missatge per a laXLIX Jornada Mundial de les Comunicacions Socials: “El repte que avui se’nsproposa és, per tant, tornar a aprendre a narrar, no simplement a produir iconsumir informació. Aquesta és la direcció cap a la qual ens empenyen elspotents i valuosos mitjans de comunicació contemporanis.”

La nostra comunicació ha de ser autèntica, veraç, senzilla,fàcil d’entendre i portadora de la Bona Notícia. Així ho entenem i així esperemarribar a veure acomplida una divisa important per als comunicadors: que elsvostres llavis expressin la veritat i els vostres cors es facin paraula. Neixllavors des del cor el significat profund i vital de la comunicació que ensuneix, de la informació que ens ajuda, de la fe que s’encén en una paraulaoportuna i plena.

+Joan Josep Omella
Arquebisbe de Barcelona

L’àgora de l’Església a Catalunya només és possible si hi ets tu. Fes-te de la comunitat "Catalunya Cristiana"!