Mitra i bàcul en 140 caràcters

Si fa un segle l’Església mirava d’emprar la ràdio per evangelitzar i més tard la televisió per entrar a les llars dels fidels, ara el missatge de Jesús també es fa present a les xarxes socials. Internet, amb tot allò que comporta, és un «lloc per evangelitzar més que no pas un mitjà o un mer instrument» plantegen des d’iMisión, la principal plataforma de comunicadors catòlics a les xarxes. Com en tants altres «llocs per evangelitzar», els bisbes, successors dels Apòstols de Crist, són presents per portar l’Evangeli.
Tot i així, no tots els bisbes estan obligats a ser presents a les xarxes, cadascú segueix el seu carisma. Així ho defensava en una entrevista concedida a Catalunya Cristiana, el bisbe de Sant Sebastià, Mons. José Ignacio Munilla, que és el prelat espanyol més seguit i més actiu a les xarxes socials: «A l’Església existeix la capacitat de complementar-se els uns amb els altres.»
A l’Estat espanyol, dels 79 bisbes que hi ha en actiu (comptant també els auxiliars) només 23 tenen obert un compte a Twitter tot i que n’hi ha quatre que no el fan servir des de fa mesos així que, de fet, hi ha 19 prelats que són usuaris actius d’aquesta xarxa social. En total, doncs, un 24% dels bisbes espanyols publiquen a Twitter, un de cada quatre. Dels 12 catalans, quatre són actius: l’arquebisbe de Tarragona, Mons. Jaume Pujol (més de dos mil seguidors), el bisbe de Girona, Mons. Francesc Pardo, el de Terrassa Mons. Josep Àngel Saiz (uns 1.500 seguidors) i el seu auxiliar, Mons. Salvador Cristau. Cal destacar també que l’arquebisbe emèrit de Barcelona, el cardenal Lluís Martínez Sistach, va obrir-se el compte de Twitter quan encara estava en actiu (el març del 2012) i és dels que més seguidors té: més de 12.000.
Els bisbes espanyols tenen, en conjunt, uns 63 mil seguidors a Twitter, és a dir, persones que segueixen regularment els perfils d’aquesta xarxa social. D’aquests, gairebé la meitat (28 mil) corresponen al bisbe de Sant Sebastià, Mons. José Ignacio Munilla, que resumeix en quatre tipus el contingut habitual dels seus missatges a Twitter: notícies d’actualitat eclesial, denúncia profètica, píndoles de l’Evangeli i el kerigma i notícies silenciades pels grans mitjans de comunicació.
El bisbe de Guadix, Mons. Ginés García Beltrán, president de la Comissió de Mitjans de Comunicació Social de la Conferència Episcopal, és el quart bisbe més actiu a Twittter amb 3.500 seguidors. Aquest jove bisbe de 55 anys administra personalment el seu compte a Twitter i sol penjar un tuit a la setmana, normalment fent referència a l’Evangeli del diumenge: «Avui un tuit pot ser una bona carta pastoral que reben, llegeixen i comparteixen moltes persones, creients i no creients», explica García Beltrán.
Cardenals i el Papa
Un dels últims bisbes a incorporar-se a la xarxa de Twitter ha estat l’arquebisbe de Madrid, el cardenal Carlos Osoro, que el dia de Reis va posar el primer tuit. En poc més d’una setmana ja supera els dos mil seguidors. Dels 120 cardenals electors (menors de 80 anys), 30 tenen compte a Twitter i 16 tenen més de 10.000 seguidors. El més seguit és l’arquebisbe de Nova York, el cardenal Timothy Dolan, amb 215.000 seguidors.
El papa Benet XVI va captar ràpidament la importància de les xarxes socials i va ser el primer Pontífex a obrir-se un compte a Twitter i el 12 de desembre del 2012 va penjar el primer tuit. Actualment, el papa Francesc té més de 32 milions de seguidors en els nou comptes que té actius segons la llengua dels tuits (anglès, francès, polonès, italià, àrab, llatí, castellà, portuguès i alemany). És una de les personalitats més seguides en aquesta xarxa arreu del món.

L’àgora de l’Església a Catalunya només és possible si hi ets tu. Fes-te de la comunitat "Catalunya Cristiana"!