Amb motiu del Dia Internacional de l’Alfabetització, 8 de setembre, Mans Unides reclama una educació inclusiva, equitativa, de qualitat, transformadora i sostenible per a tothom.

Com explica M. José Hernando, del departament d’Estudis de Mans Unides, “defensem una educació que possibiliti una vida i un futur dignes per a totes les persones i comunitats”.

Segons Hernando, és inacceptable que, com indiquen dades de la Unesco, més de 763 milions de joves i adults majors de 15 anys no tinguin habilitats bàsiques de lectura i escriptura en un món en el qual la tecnologia avança molt ràpid.

M. JOSÉ HERNANDO, del departament d’Educació de Mans Unides

“L’educació és un dret humà fonamental, que possibilita la realització d’altres drets”

En ple segle XXI, encara hi ha 244 milions de nens i joves sense escolaritzar. Un nombre elevat dels que estan matriculats a l’escola no han adquirit els coneixements necessaris de lectoescriptura i càlcul.

“Això”, explica Hernando, “que passa fonamentalment en els països més empobrits, és un dels obstacles més grans perquè aquestes persones i societats puguin sortir de la pobresa i per impedir que aquesta sigui hereditària i es transmeti de generació en generació”.

Les grans desigualtats en matèria d’educació es manifesten fonamentalment en les dones i les nenes, malgrat que “l’educació i l’alfabetització d’aquest 50% de la població redueix les xifres de matrimonis infantils, millora les taxes de mortalitat materna i infantil i la nutrició i l’educació de les famílies”.

A més, una dona educada té més possibilitats de participar en les decisions que es prenen a les famílies i les comunitats, assenyala Hernando.

L’educació també és un factor fonamental per a la creació de societats pacífiques i sostenibles.

Per això, entre el 2019 i el 2022 Mans Unides ha aprovat un total de 684 projectes educatius, per un import superior als 40 milions d’euros.

L’àgora de l’Església a Catalunya només és possible si hi ets tu. Fes-te de la comunitat "Catalunya Cristiana"!