Catalonia Sacra proposa per al dissabte 24 de maig una visita guiada per conèixer les dues talles d’escultura gòtica mariana que conserva la històrica vila dels Prats de Rei (Anoia). L’activitat, que conduirà la historiadora de l’art Marta Crispí, permetrà conèixer les verges medievals que es conserven al santuari de la Mare de Déu del Portal i a l’església parroquial de Santa Maria. Proposada pel bisbat de Vic dins de la programació del 2025, l’activitat té un preu de 9 euros i la inscripció s’ha de fer en línia (www.catsacra.com/event/marededeus-gotiques-prats-de-rei).

Al santuari de la Mare de Déu del Portal es venera una notable talla en pedra sauló local de 69 centímetres d’alçada, datada entre finals del segle XIV i principis del XV. El que la fa especialment singular és la representació del nen Jesús dret sobre el genoll de la Mare —posició poc habitual en la imatgeria medieval—, sostenint un ocell mentre beneeix amb l’altra mà. La imatge, tot i mantenir cert hieratisme romànic, mostra ja les característiques pròpies del gòtic.

L’església parroquial de Santa Maria, per la seva banda, custodia la Mare de Déu del Roser, una delicada escultura d’alabastre policromat de mitjans del segle XIV. La Verge apareix dempeus, amb una subtil flexió de la cama, en un gest maternal acaronant el peu del nen Jesús, que sosté assegut. Els seus trets facials dolços i el tractament de la figura mostren influències de l’estatuària del nord de França, encara que la policromia actual, posterior a l’original, li confereix un caràcter particular.

Aquestes dues joies gòtiques, malgrat ser coetànies, presenten contrastos fascinants en materials, postures i estil que les converteixen en testimonis excepcionals de la diversitat de l’escultura mariana medieval catalana. La seva presència en un mateix municipi ofereix als visitants una oportunitat única per apreciar diferents interpretacions artístiques de la devoció mariana en l’art català de l’època.

La guia serà Marta Crispí, llicenciada en Geografia i Història per la Universitat de Barcelona, doctora en Història de l’Art per la Universitat Autònoma de Barcelona amb la tesi Iconografia de la Mare de Déu a Catalunya al segle XIV (Imatgeria) i màster en Museografia per la Universitat d’Alcalá de Henares.

Catalonia Sacra és una iniciativa única a Europa. Promoguda pels deu bisbats amb seu a Catalunya, anualment proposa una agenda cultural amb més d’una trentena d’activitats que, setmanalment, entre el març i el novembre, donen a conèixer el patrimoni cultural del cristianisme. En l’edició de 2025, el fil conductor són els monestirs. Es proposen visites guiades a una desena de centres monàstics d’arreu del territori, a més de moltes altres activitats per conèixer conjunts i patrimoni immaterial que hi té vinculació.

L’àgora de l’Església a Catalunya només és possible si hi ets tu. Fes-te de la comunitat "Catalunya Cristiana"!