Comença el mes de setembre i, com és costum, va de la mà del “Temps de la Creació”, aquest període que s’allarga fins al 4 d’octubre, coincidint amb la festa de Sant Francesc d’Assís, instituït pel papa Francesc el 2015. Durant aquestes cinc setmanes es conviden els cristians de diferents confessions a dedicar temps a l’oració, la contemplació, la conversió i la cura del planeta.
Enguany, el papa Lleó XIV, en la missa d’inauguració d’aquests dies, ens ha proposat a tots fer un “exercici contemplatiu”: contemplar la bellesa i la cura de la creació per ser capaços de reconèixer-hi el Creador.
Es tracta d’una proposta interessant per dos motius. D’una banda, perquè precisament a l’inici de curs és fàcil caure en el vertigen de la rutina, que dificulta i entorpeix el temps d’oració. De l’altra, perquè arribem d’unes setmanes en què l’actualitat informativa ha estat protagonitzada pels desastres naturals viscuts al Nepal, Veneçuela, Colòmbia i tants altres llocs —una realitat que ens porta a la reflexió sobre què pot fer cadascú per la cura de la Casa Comuna. Així, la proposta del Sant Pare és concisa: fer uns minuts de pausa i posar en “mode silenci” tots els sorolls del dia a dia per escoltar, tal com expressa el Pontífex, la “veu melodiosa de la creació, en la qual Déu, autor de totes les coses, ens parla”.