L’acabament de l’estiu i l’inici del curs escolar arriben sempre acompanyats d’un ventall d’emocions que no sempre són fàcils de gestionar. Tornar a l’aula després d’un estiu en què hem desconnectat tant i durant tants dies pot ser un repte tant per als infants com per als adults de la família. No obstant això, amb una mica de preparació i uns quants consells pràctics, la transició pot ser més suau i fins i tot emocionant.

Des de la seva experiència com a entitat que porta més de seixanta anys dedicada a desenvolupar projectes d’educació en el lleure, la Fundació Pere Tarrés proposa deu consells per aplicar en família que poden permetre una entrada de curs més agradable i il·lusionant, acompanyats d’alguns exemples pràctics per ajudar a visualitzar com posar en pràctica aquests petits canvis en el dia a dia.

—Estableix rutines conjuntament i de mutu acord. Després de setmanes en què la improvisació ha passat per sobre de les rutines, cal començar a destinar moments del dia per estudiar, llegir i també per descansar. (Exemple: després de sopar, podem llegir un llibre junts amb els nostres fills i filles durant vint minuts abans d’anar a dormir.)

—Busca espais fixes i agradables per estudiar i fer les tasques de l’escola. Sempre que ens sigui possible, és molt recomanable trobar un lloc tranquil, lluminós i ben equipat a casa perquè el nostre fill o filla pugui estudiar o fer els deures. (Exemple: preparem un escriptori, si és possible en el dormitori de l’infant, amb llum bona i amb tots els materials que necessiti a l’abast perquè sigui un lloc agradable de treball.)

—Parla amb els i les mestres. Tant si són nous com si ja els coneixem, cal saber què esperen del teu fill o filla, de les seves emocions, relacions i del seu desenvolupament en l’espai educatiu. (Exemple: assisteix a les reunions de l’escola i pregunta als i les mestres com pots ajudar des de casa.)

—Llegeix amb ells i elles. Especialment en les primeres etapes educatives, és bàsic que els acompanyem en la seva descoberta de la lectura. (Exemple: podem començar amb una excursió a la biblioteca del barri. Triem junts un llibre de la biblioteca cada mes i llegim un capítol junts cada nit. D’aquesta manera fomentarem la lectura col·lectiva, l’escolta activa i la imaginació.)

—Ofereix-los ajuda amb els deures. Si el teu fill o filla té problemes a l’hora de realitzar les tasques que porta de l’escola, és important reforçar-los amb la teva ajuda. (Exemple: si no sabem com ajudar-los amb algunes tasques concretes, podem buscar un tutor que faci aquest acompanyament algun dia a la setmana o també utilitzar recursos en línia, com vídeos educatius.)

Seria bo establir una “hora sense pantalla” per als infants després de l’escola

—Redueix el temps destinat a pantalles. La consola de jocs, els mòbils o les tauletes han estat companys de viatge aquestes vacances, però ara cal anar reduint-ne l’ús. No deixis que passin moltes hores davant de la pantalla i intenta que aquest no sigui l’únic recurs d’oci. (Exemple: estableix una “hora sense pantalla” després de l’escola on podeu jugar a jocs de taula. Petits moments d’esbarjo “analògics” són molt importants per crear complicitats i generar confiança per explicar el dia a dia.)

—Aprèn coses noves amb els teus fills i filles. Si el teu fill o filla vol saber més coses sobre algun tema del qual tu no n’estàs prou informat, busca informació o activitats programades per tal d’aprendre junts aquest nou coneixement. (Exemple: si està interessat en els dinosaures, visiteu un museu de ciències naturals.)

—Pregunta-li com li ha anat el dia. Interessa’t sobre la jornada del teu fill o filla, pregunta-li què ha fet o què ha après avui. (Exemple: un bon moment pot ser durant el sopar. Mentre mengeu, fes-li preguntes com ara “Què has après avui que no sabies abans?”)

—Escolta’l. Si el teu fill està preocupat per alguna cosa que viu a l’escola o durant el seu dia a dia, escolta’l i ajuda’l a trobar la manera de canalitzar els seus sentiments. (Exemple: si et diu que està nerviós perquè ha de fer una prova, practica amb ell o busca recursos per ajudar-lo a preparar-se. Pots fer-ho en un format de joc, prepara papers amb preguntes senzilles i respostes amb emoticones o dibuixos que representin emocions: això li facilitarà poder expressar millor els seus sentiments o emocions.)

—Participa de la vida de l’escola. Ves a l’escola, pren part en les activitats que s’hi organitzin, assisteix a les reunions de pares. Això t’ajudarà a estar més connectat amb l’entorn del teu fill o filla. (Exemple: en funció de la disponibilitat de cadascú, podem fer moltes coses, des d’unir-nos a l’associació de famílies a col·laborar en l’organització de les festes escolars.)

Aquestes deu recomanacions es podrien resumir en una: acompanya el teu fill o filla, escolta’l i estigues present i pendent de la seva evolució emocional davant d’un repte tant important com és encetar un nou curs lectiu. Les emocions i els neguits que segur que sorgiran aquests dies no sempre són fàcils d’expressar amb paraules. Cal ajudar els infants de casa a expressar aquests sentiments i a comprendre’ls, i sobretot a entendre que cap d’aquestes emocions és dolenta. Totes són necessàries i de totes en podem aprendre. Aquests consells han estat proposats per Helena Gregorio, del departament d’Escola i Lleure de la Fundació Pere Tarrés.

L’àgora de l’Església a Catalunya només és possible si hi ets tu. Fes-te de la comunitat "Catalunya Cristiana"!