Foto: Basílica de la Sagrada Familia/Marti Segura Ramoneda

La clau de l’èxit de la inauguració de la Torre de Jesucrist: “Gaudí ho feia tot amb sentit”

La directora de Cultura i Acció Social i Educativa de la Sagrada Família destaca el sentit col·lectiu, l’accessibilitat i el llegat de Gaudí en una celebració preparada durant més de dos anys

Les imatges que va deixar la celebració i l’espectacle final de la inauguració i benedicció de la Torre de Jesucrist de la Sagrada Família estan donant la volta al món. La bellesa i l’equilibri que van oferir la combinació de llums i la música són el resultat d’un procés de preparació que ha durat més de dos anys, en els quals hi ha hagut desenes d’equips humans implicats i la voluntat de transmetre un missatge que anés més enllà de l’espectacularitat. Així ho ha explicat aquest divendres 12 de juny a Ràdio Estel Marta Otzet, directora de Cultura i Acció Social i Educativa de la basílica: “Ho havíem esperat molt, ens ho havíem imaginat molt, i hi havia també molta emoció perquè tot allò es traslladés i la gent entengués el missatge a transmetre.

Marta Otzet va proclamar la primera lectura durant la missa solemne de commemoració del centenari de la mort de Gaudí. Basílica de la Sagrada Família / Pep Daudé

“No volíem fer alguna cosa que fos espectacular però buida de sentit”

Otzet, que va proclamar la primera lectura durant la missa solemne de commemoració del centenari de la mort de Gaudí, ha manifestat el desig dels organitzadors des del primer moment per mantenir la coherència amb el pensament de Gaudí i amb el significat religiós de la inauguració: “No volíem fer alguna cosa que fos espectacular però buida de sentit”

Per fer-ho, Otzet ha explicar que els organitzadors van treballar amb la idea que cada element havia de tenir un sentit concret: “Gaudí ho feia tot amb sentit; el llegat que ens ha deixat és molt important i és una responsabilitat”.

Un clar exemple el trobem en l’ofrena floral que es va fer al matí davant la tomba de Gaudí, que a ajudar a recordar que la inauguració de la Torre de Jesucrist era una part dels actes de commemoració del centenari de la mort de Gaudí.

“Va ser un acte molt íntim, però molt bonic. Es van llegir unes paraules en homenatge a l’arquitecte i la coral Francesc Valls, amb Marta Mateo com a solista, va interpretar diverses peces relacionades amb la seva figura i el seu llegat”, ha recordat Otzet. 

La Valentina, protagonista inesperada 

Unes hores abans de l’espectacle final, es va viure un dels moments més emotius a la Sagrada Família, quan la Valentina, una nena invident, va explicar al Papa i als Reis d’Espanya la configuració del terminal de la Torre de Jesucrist utilitzant una maqueta. Com ha explicat Otzet, aquesta iniciativa va ser possible gràcies a la col·laboració que la Sagrada Família manté des de fa més d’una dècada amb la Fundació ONCE. “Hi havia aquesta necessitat que nosaltres estem inaugurant la torre de Jesús, però per a una persona que no hi veu, si no li’n fem una maqueta, no té cap altra manera d’entendre com realment és en detall”, afirma.

La directora ha subratllat que la Valentina ja havia visitat la basílica feia tres anys, i que els responsables del projecte van pensar en ella per representar totes les persones que es beneficien dels recursos d’accessibilitat impulsats pel temple: “La Valentina és una nena meravellosa que va saber entendre molt bé el que havia de transmetre. I ho va fer perfecte”. Un moment que com ha dit Otzet, va servir també per enviar “un missatge al món de com d’important és l’accessibilitat”.

Dos anys de treball per a un espectacle amb sentit

Pel que fa a l’espectacle final, Otzet ha explicat a Ràdio Estel que el projecte es va començar a gestar fa més de dos anys i ha comptat amb la direcció creativa d’Igor Cortadella. En aquest sentit, una de les claus de l’èxit ha estat precisament que el creatiu va entendre des del primer moment què es volia comunicar: “Volíem transmetre un missatge d’agraïment a les generacions que havien fet possible la Sagrada Família i que això és un projecte col·lectiu. L’Igor ens va entendre perfectament des del minut 1. Va entendre que volíem transmetre un missatge que arribés a la gent i que fes que la gent formés part d’aquest moment”, i ha afegit: “Ha agradat molt perquè va connectar amb l’emoció de la gent”.

«Ha agradat molt perquè va connectar amb l’emoció de la gent”

Un dels elements de l’espectacle que van ajudar més en aquesta connexió amb el públic va ser el moment en què els drons van dibuixar el rostre de Gaduí, i després van escriure la frase de l’arquitecte “Primer l’amor, després la tècnica”: “La frase de Gaudí, al final, és un regal. Gaudí ens va deixar molts regals que després ens permeten acabar de donar sentit al que ell havia imaginat en un inici.”

Els reptes tècnics

Com ha explicat Otzet, la preparació tècnica va ser especialment complexa. Els drons no podien sobrevolar la basílica per motius de seguretat, fet que va obligar als organitzadors a crear experiències diferents per als assistents de l’interior, per al públic situat a l’exterior i per a les persones que seguien l’acte des de casa.

Hi havia aquest diàleg entre els de dins i els de fora, i després un diàleg amb els que ho estaven veient des de casa”, explica. A tot això s’hi afegia la necessitat de preservar la sorpresa. “No volíem  que l’espectacle ja estigués a totes les pantalles tres dies abans”, assenyala.

Per fer-ho, els assajos es van fer de manera fragmentada i en espais diferents. L’espectacle de drons, per exemple, es va assajar a l’Empordà, on els organitzadors van poder veure per primera vegada com seria el resultat:  “Va ser molt bonic una nit anar allà a veure els drons, viure-ho, veure el que ens agradava, el que volíem canviar”.

El temple, preparat per l’increment de visitants

Finalment, Otzet ha reconegut també que la repercussió mundial de l’esdeveniment provocarà un increment de visitants i d’interès mediàtic. En aquest sentit, la directora ha assegurat que la basílica i els seus treballadors ja estan preparats, i ha aprofitat per recordar que la commemoració del centenari de la mort de Gaudí continuarà al llarg de tot aquest any. Entre les pròximes activitats destaca una cercavila popular organitzada conjuntament amb la Casa Batlló, la Pedrera i l’Associació del Passeig de Gràcia. La comitiva sortirà de la Casa Batlló, recorrerà el Passeig de Gràcia i arribarà fins a la plaça de Gaudí.

Feu un comentari

×
×