Nascuda a Barcelona Alejandra Blanco Cardona és especialista en l’àrea de fundraising i apassionada de les causes socials i projectes amb finalitats solidàries. Llicenciada en Humanitats, té un màster en Cultura històrica i comunicació, un postgrau en direcció de màrqueting i vendes i un altre en captació de fons. Ha treballat durant 9 anys com a responsable de màrqueting a l’empresa privada i com a responsable de comunicació i captació de fons a Apropa Cultura, entre d’altres. Actualment, és la coordinadora d’Empreses amb Cor a Càritas Diocesana de Barcelona i es dedica a la captació de fons a través d’empreses per als projectes socials de l’entitat.  

Com va arribar a formar part de l’equip d’Empreses amb Cor de Càritas Diocesana de Barcelona? Què la va motivar?

La relació amb empreses sempre ha estat present a la meva vida laboral. A l’empresa privada estava en un negoci business to business (B2B), a Apropa Cultura creava relacions amb empreses del sector cultural tant públiques com privades, per tant la relació amb les empreses sempre m’ha acompanyat.

Poder optar a una plaça de relació amb empreses dins de Càritas, va ser l’oportunitat definitiva per dedicar-me a allò que sempre havia fet de manera orgànica, en una entitat de primer nivell.

La seva formació en Humanitats, com creu que l’ha ajudada a gestionar les relacions i aliances amb les empreses i a entendre les necessitats socials des d’una perspectiva més humana?

El món de les humanitats es pot entendre de moltes maneres, però a mi, la que sempre m’ha fascinat ha estat entendre el punt de vista de l’altre, saber què motiva a l’altre a fer el que fa. I des d’aquí establir una relació d’igual a igual, sabent que cadascú actua en funció a una necessitat pròpia i alineada amb la seva manera de ser.

Darrere d’una empresa sempre hi ha persones i la vessant humanística sempre hi és present, impulsant l’empresa en la seva responsabilitat social. Aquí és on podem crear relacions, buscant sempre els punts en comú per potenciar-los i acompanyar en el creixement social responsable.

Quina és la part més satisfactòria del seu treball com a coordinadora d’Empreses amb Cor?

Per la part interna, poder treballar amb un equip de 10 persones voluntàries que han format part del món de l’empresa i que ara destinen el seu temps de forma altruista a connectar-nos amb empreses que d’altra manera no podríem arribar.

La seva expertesa ens fa créixer com a entitat i ens aporta molt de coneixement i visions diverses per entendre el món empresarial.

Per la part externa, conèixer empreses de molts tipus i veure tantes formes de col·laborar, de trobar els punts en comú i crear sinèrgies, és un procés molt creatiu i motivador que fa que cada nova col·laboració sigui un viatge compartit entre l’empresa i el món social.

Quines són les principals dificultats que es presenten quan es tracta de captar fons per a projectes socials?

Tot i que el món de la responsabilitat social és molt conegut i s’ha estès entre les empreses, encara hi ha una manca de definició clara en l’estructura de l’empresa.

És molt important que les empreses integrin la responsabilitat social en la seva estratègia global, ja que afecta a tots els àmbits de l’empresa, des de la gestió de les persones fins a les donacions a entitats socials, passant per la relació amb proveïdors i clients, l’impacte ambiental, la gestió dels recursos, la comunicació interna i externa, i tants altres aspectes que acaben per definir l’empresa.

El fet de no parar atenció a aquests temes de forma estructural, dificulta la captació de fons, ja que sovint moltes accions, motivades pels treballadors i on els participants han gaudit molt, es queden en un esdeveniment puntual.

Què creu que poden aportar les empreses a la societat més enllà del seu àmbit estrictament econòmic?

Les empreses poden aportar moltes coses a l’acció social a més de donatius econòmics: coneixement i expertesa, un voluntariat corporatiu puntual o recurrent, accions de millora d’espais, una contractació de persones, a través del nostre projecte Feina amb cor, que és un servei per a les empreses que necessiten contractar persones, la cessió d’espais, com fan algunes universitats o empreses, per a reunions o actes de l’entitat social, fer roll plays d’entrevistes de feina, fer donacions concretes i necessàries per a l’entitat, com càterings puntuals per a casals d’infants, o per a reunions o celebracions amb les persones ateses…

Sempre tenint en compte les necessitats de l’entitat per tal que siguin aportacions vàlides i aprofitables per al projecte.

Com definiria la relació entre Càritas i les empreses amb les quals col·labora?

En general Càritas manté una bona relació amb les empreses que col·labora.

També hem de tenir en compte que no sempre la col·laboració és sostinguda en el temps, ja que es dona de moltes formes. Hi ha empreses que col·laboren de forma puntual, altres recurrentment, algunes amb serveis, altres amb donacions, també amb accions de voluntariat…

Amb totes elles intentem conèixer la motivació de la col·laboració i deixar un bon record de l’experiència per tal que si tornen a plantejar una acció pensin en nosaltres.

Volem ser uns companys de viatge i que puguin trobar en nosaltres un suport en la definició de la seva acció social corporativa. Construir conjuntament amb l’empresa una manera més amable d’entendre el món i equilibrar les desigualtats.

En un context econòmic com l’actual, on molts treballadors veuen com els seus drets laborals es veuen afectats, com poden les empreses contribuir a un canvi positiu i sostenible?

Aquí juga un paper molt important el que comentàvem abans, integrar la responsabilitat social en l’estratègia global de l’empresa. D’aquesta manera la gestió es torna més transparent i cadascú agafa la seva responsabilitat dins el sistema viu que és una empresa.

No sé si hi ha només una manera, però una possible forma podria ser que totes les àrees de l’empresa i totes les relacions que s’estableixen des d’ella siguin definides des de la responsabilitat i de forma participativa. D’aquesta manera es construeix un projecte comú en el qual tothom aporta la seva mirada i recull la seva part de responsabilitat.

Penso que és un tema molt complex que cada empresa ha de treballar en funció del que és important per a ella i per la manera en què impacta en l’entorn i la societat.

Com es pot aprofitar el Dia del Treballador per fer un enfocament conjunt entre les empreses i les organitzacions socials en favor de la millora de les condicions laborals a nivell global?

Segur que hi ha moltes propostes interessants per donar resposta a una millora de les condicions laborals.

Una proposta podria ser definir conjuntament, entre persones treballadores i empleadores, allò bàsic que tots necessitem per tenir una vida digna, sigui quina sigui la nostra condició social, d’on venim i les aspiracions que puguem tenir.

Quan tinguéssim els punts comuns definits, començaria a valorar els canvis que necessitem fer. Però sempre, comptant amb una representació de totes les persones, amb la finalitat que fos un exercici d’impacte i responsabilitat per a tothom.

L’àgora de l’Església a Catalunya només és possible si hi ets tu. Fes-te de la comunitat "Catalunya Cristiana"!