A Barcelona, un dels punts on és viva la tradicional benedicció de cotxes és al el carrer Regomir. A la imatge, el diaca Ignasi Miranda. | Font: Agustí Codinach

Catalunya manté viva la tradició de beneir els cotxes per Sant Cristòfol

Les diòcesis catalanes celebren la festa del patró dels automobilistes i conductors amb les tradicionals benediccions de vehicles

Aquest divendres 10 de juliol se celebra la festa de sant Cristòfol, conegut popularment com el patró dels automobilistes i conductors. Arreu de Catalunya, les diverses diòcesis mantenen viva la tradicional benedicció de vehicles, un costum molt arrelat que, any rere any, continua reunint conductors que volen rebre l’aigua beneïda i encomanar-se a la protecció del sant.

Qui era sant Cristòfol?

Les poques dades històriques que ens han arribat d’aquest popular sant indiquen que va ser un màrtir d’època romana, executat probablement l’any 251 durant la persecució de l’emperador Deci. A partir d’aquí, però, van néixer diverses tradicions al voltant de la seva figura.

La més coneguda explica que sant Cristòfol (o Cristòfor) era un gegant que ajudava els viatgers a travessar un riu carregant-los a collibè. Un dia li va tocar portar un nen que, misteriosament, pesava més que qualsevol home. En arribar a l’altra riba, l’infant es va identificar com a Jesús i li va explicar que pesava tant perquè portava els pecats del món. A partir d’aquell moment, Cristòfol —que en grec significa «portador de Crist»— es va convertir i va predicar la Bona Nova arreu.

Benediccions de vehicles a les diòcesis catalanes: horaris i poblacions

Cada any, al voltant de la festa de sant Cristòfol, les diòcesis catalanes organitzen benediccions de cotxes, motocicletes i altres vehicles. En molts indrets, els conductors reben l’aspersió amb aigua beneïda, una estampeta del sant i la tradicional branca d’espígol, un gest senzill que simbolitza la petició de protecció per als desplaçaments quotidians.

Foto: Agustí Codinach.

ARQUEBISBAT DE BARCELONA

  • Barcelona (carrer Regomir, darrere de l’Ajuntament): atenció als vehicles de 9.30 a 12.30 h. Els conductors hi passen directament amb el cotxe i reben l’aspersió amb aigua beneïda, una estampeta i la tradicional branca d’espígol.
  • Barcelona (basílica de la Puríssima Concepció, carrer Aragó): benediccions de 10 a 12 h i de 18 a 20 h a la plaça de l’església. També es repartirà l’espígol beneït amb la pregària de sant Cristòfol.
  • Premià de Mar: dins els actes de la Festa Major, aquest divendres a la 13 h tindrà lloc la benedicció de vehicles davant l’església de Sant Cristòfol.

ARQUEBISBAT DE TARRAGONA

  • Tarragona: aquest 10 de juliol, benedicció a les 19 h al Serrallo, a l’Escala Reial del Port de Tarragona i a la platja del Miracle. Organitzen l’acte les parròquies de Sant Joan Baptista i Sant Pere Apòstol.

BISBAT DE VIC

  • Manresa: festa de Sant Cristòfol amb parc infantil de trànsit i benedicció de vehicles. Els actes tindran lloc entre les 18.30 i les 20.30 h al passeig Pere III i al carrer Primer de Maig. La jornada, organitzada per la Fundació Privada Montepio de Conductors Manresa-Berga, inclou un parc infantil de trànsit per a nens i nenes de 5 a 12 anys.
  • Torelló: la celebració va tenir lloc el passat 4 de juliol.

BISBAT DE SOLSONA

  • Berga: celebració de Sant Cristòfol diumenge 12 de juliol, entre les 11 i les 13 h, a la plaça de la Font del Ros, amb bona part de les activitats programades també a Manresa.
  • La Pobla de Lillet: benedicció de vehicles diumenge 12 de juliol, a les 17 h, a la plaça del Fort.

BISBAT DE GIRONA

  • Maçanet de la Selva: diumenge 12 de juliol, concentració de vehicles a les 11.30 h a l’aparcament de l’avinguda de la Torderola; missa a les 12 h i benedicció dels vehicles a les 12.50 h a la plaça de l’Església.
  • Olot: diumenge 12 de juliol, els membres del Motor Antic Garrotxa es reuniran per beneir els vehicles i celebrar la festa. La benedicció serà a les 11.30 h a la plaça de l’Om.

BISBAT D’URGELL

  • Guissona: dissabte 11 de juliol, cercavila amb els Geganters de Guissona i la Txaranga Mai Toquem Bé a les 11.30 h; missa en honor de sant Cristòfol a les 12 h a l’església de Santa Maria, i tot seguit, a les 12.30 h, benedicció de vehicles al Portal de l’Àngel i Tres Tombs de Sant Cristòfol.
  • Linyola: diumenge 12 de juliol, 3a Trobada de Vehicles Clàssics. Missa major en honor de sant Cristòfol a les 12 h i, a les 12.30 h, benedicció de vehicles a la plaça del Planell i Tres Tombs pel poble.
  • Tremp: aquest 10 de juliol, missa a les 12 h a l’església de la Mare de Déu de Valldeflors, seguida de la benedicció dels vehicles a les 13 h.

Bendicció de la imatge dels xofers oficials de l’Ajuntament de Barcelona. Foto: Agustí Codinach.

Feu un comentari

×
×