Un dia després dels disturbis a Barcelona, que han deixat més de 23 comerços vandalitzats i 128 detinguts, la majoria menors, aquest diumenge 25 d’octubre el cardenal Joan Josep Omella, arquebisbe de Barcelona, ha fet una crida a la pau i a la convivència. “Aquestes escenes de disturbis ens omplen de sorpresa i de dolor, i ens plantegen molts interrogants sobre les causes que hi ha a l’origen d’aquests esclats de violència”, ha expressat el cardenal en un missatge que ha publicat l’arquebisbat de Barcelona a la seva pàgina web.
Al text, l’arquebisbe alerta dels discursos que poden alimentar la polarització: “Diguem ‘no’ a una comunicació que ens polaritza i que pot alimentar la violència”, alhora que ha recordat que cal evitar els missatges que presenten les persones com a “enemics irreconciliables”: “És molt més el que ens uneix que no pas el poc que ens separa”.
«Preguem perquè la pau s’estableixi a la nostra ciutat, a les nostres llars i als nostres cors»
El cardenal Omella reclama també “treballar plegats perquè les persones més vulnerables, els infants, els pobres i les persones més necessitades trobin la solidaritat i l’ajuda que necessiten per viure dignament”, i finalitza amb una crida a la pregària: “Preguem perquè la pau s’estableixi a la nostra ciutat, a les nostres llars i als nostres cors”.
Missatge íntegre del cardenal Joan Josep Omella davant els brots de violència
La ciutat de Barcelona, cap i casal de Catalunya, ha estat escenari de violència gratuïta, saquejos i destrosses. Aquestes escenes de disturbis ens omplen de sorpresa i de dolor, i ens plantegen molts interrogants sobre les causes que hi ha a l’origen d’aquests esclats de violència.
Fem una crida a tots els ciutadans, a totes les persones de bona voluntat, perquè no ens deixem arrossegar per l’espiral de violència i de confrontació, que no porta a cap solució, sinó que contribueix a agreujar encara més els problemes.
Fem també una crida a tenir cura del llenguatge. Diguem ‘no’ a una comunicació que ens polaritza i que pot alimentar la violència. A uns missatges que ens presenten els uns als altres com a enemics irreconciliables. És molt més el que ens uneix que no pas el poc que ens separa. Posem en relleu els reptes comuns que viu la nostra societat per afrontar-los units i amb eficàcia.
Tots els éssers humans, tots els ciutadans, tenim dret a viure en pau, i això només s’aconsegueix amb el respecte envers els altres i les normes de convivència. Treballem tots plegats perquè els més vulnerables, els més petits, els més pobres i els més necessitats trobin en nosaltres la solidaritat i l’ajuda necessàries per poder viure dignament.
Necessitem respectar el nostre entorn, la nostra casa comuna. Tots estem cridats, treballant plegats i sense confrontacions, a fer tot el possible perquè ningú no quedi exclòs i tothom pugui viure dignament i amb serenor, avançant cap a un futur que obri horitzons d’esperança i de pau.
Preguem perquè la pau s’estableixi a la nostra ciutat, a les nostres llars i als nostres cors.