Font: Agustí Codinach

L’orgue Montserrat Torrent afronta el repte d’interpretar la Integral de Bach

Juan de la Rubia oferirà 21 concerts a l’Oratori de Sant Felip Neri de Barcelona

El Palau de la Música Catalana, l’Oratori de Sant Felip Neri de Barcelona i la Fundació Montserrat Torrent han sumat forces en un projecte tan desafiant com il·lusionant. Durant dos anys i mig, d’octubre del 2026 al desembre del 2028, Juan de la Rubia ens transportarà a l’univers de Johann Sebastian Bach, a través de 21 concerts a l’Oratori de Sant Felip Neri amb l’orgue Montserrat Torrent.

En roda de premsa, el pare prepòsit de la congregació de l’Oratori de Sant Felip Neri de Barcelona i president de la Fundació  Montserrat Torrent, Ferran Colás; la directora artística adjunta del  Palau de la Música Catalana, Mercedes Conde, i l’organista titular de la Sagrada Família, Juan de la Rubia, presentaven amb orgull el projecte.

Juan de la Rubia, entre Mercedes Conde i el P. Ferran Colás / Agustí Codinach.

Com explicava el P. Colás, la interpretació de la Integral de l’obra de Bach per a orgue “suposa un dels primers grans reptes de l’orgue Montserrat Torrent, especialment significatiu en aquest any que celebrem l’Any Montserrat Torrent”.

Per a Mercedes Conde, podria sorprendre que un dels projectes més rellevants de la temporada 2026-27 del Palau es desenvolupi fora. “La vinculació del Palau de la Música i l’Oratori és històrica i molt natural. És molt bonic veure aquesta relació traduïda en un projecte tan engrescador. Creiem que l’orgue Montserrat Torrent és el més adient a Barcelona per interpretar aquesta Integral.”

El primer concert té com a títol Inici del camí. Laberints i obstinats i tindrà lloc dimarts 13 d’octubre, a les 19.30. Habitualment, el cicle es farà el segon dimarts de cada mes. Per a aquest primer concert, s’interpretaran peces que recentment s’han atribuït a Bach.

Juan de la Rubia es mostrava molt agraït “al Palau per acceptar el repte d’organitzar 21 concerts i a l’Oratori per posar a disposició l’església i l’instrument”. Com expressava l’organista, “espero que aquest projecte doni vida i projecció social i cultural a l’orgue Montserrat Torrent i a l’oratori”.

L’organista titular de la Sagrada Família interpretarà més de 250 peces, algunes de pocs segons, i d’altres de fins a 20 minuts. “El corpus de Bach”, assenyalava De la Rubia, “és molt heterogeni, amb peces molt diferents entre elles, però que prenen sentit en el marc dels 21 concerts”.

Cada concert és autònom i permet conèixer un aspecte de Bach, tant la seva dimensió humana com la divina, indicava De la Rubia. Aquest projecte suposa la conclusió d’un viatge personal de Juan de la Rubia amb Bach, que va començar des de ben petit.

Juan de la Rubia ens transportarà a l’univers musical de Bach / Agustí Codinach.

Els rostre del P. Colás, Conde i De la Rubia transmetien la il·lusió d’aquest projecte que està a punt de mostrar-se al públic. En aquest sentit, l’organista expressava un desig: “Que el públic gaudeixi tant com jo he gaudit preparant-lo. La música de Bach em fa millor persona i quan l’interpreto en fa molt feliç.”

Especialment emocionada es mostrava Mercedes Conde, quan compartia en veu alta un pensament sobre l’impacte que pot tenir aquest projecte en les persones que assistiran als concerts: “Els impactarà segur i fins i tot els podrà canviar la vida. És la manera com nosaltres, com a impulsors del projecte, comuniquem i transmetem. Quanta gent se sentirà tocada en aquests dos anys i mig!”

Feu un comentari

×
×