El Telèfon de l’Esperança va atendre més de 33.000 trucades durant 2024, és a dir, una mitjana de 92 trucades diàries. Nascut el 1969, les persones troben en aquest dispositiu —completament anònim— algú que les escolta amb empatia, sense judicis ni pressa. De fet, més de la meitat de les trucades (56%) tenen entre 15 minuts i una hora de durada.
La majoria de persones usuàries (73%) són adultes d’entre 36 i 65 anys. D’elles, un 64% viuen soles i un 67% no treballen, perquè estan jubilades, tenen algun tipus de discapacitat o bé mai han entrat al mercat laboral de manera formal. Més de la meitat de les persones ateses manifesten que tenen problemes de salut mental (30%) o parlen de soledat no desitjada (26%).
El retrat robot del perfil més freqüent, doncs, és el d’una persona adulta que viu sola i no treballa i que, com a causa o conseqüència d’aquestes circumstàncies, manifesta que té malestar emocional i sentiments de solitud. En un 28% de les trucades, les persones arriben a aquest telèfon per recomanació d’algun servei públic o recurs comunitari.
TELÈFON DE PREVENCIÓ DEL SUÏCIDI
Durant els primers cinc anys de la seva posada en marxa, el Telèfon de prevenció del suïcidi ha atès més de 24.000 trucades i ha intervingut en més de 300 casos de suïcidi imminent o en curs. D’aquests, en 271 ocasions han pogut redreçar la situació alertant els serveis d’emergència públics. L’entitat té coneixement de 100 rescats actius.
XAT DE SUPORT EMOCIONAL PER A JOVES I OBRO FEEL
La Fundació Ajuda i Esperança disposa de dos serveis de xat adreçats de manera específica a adolescents i joves. El Xat de Suport Emocional per a Joves va iniciar la seva activitat el 2022 en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona. Per la seva part, el novembre de 2023 va veure la llum Obro Feel, un servei també adreçat a persones d’aquesta franja d’edat operat per a la Secretaria de Cicles de Vida i Ciutadania de la Generalitat de Catalunya. Ambdós dispositius resulten pioners a vehicular-se a través de l’aplicació WhatsApp. D’aquesta manera, la persona pot accedir al suport emocional que necessita de manera immediata, sense descarregar cap aplicació ni registrar-se a cap web.
Entre els dos serveis de xat es van atendre prop d’11.000 converses que sumen més de 360.000 missatges rebuts. Pel que fa al Xat de Suport Emocional per a Joves —que va atendre 7.693 converses— hi destaquen les diferències per gènere, amb un 67% de dones, respecte a un 32% d’homes i un 1% de persones de gènere no binari. Cal destacar que en un 72% dels casos, les persones ateses viuen amb els seus progenitors.
En el cas d’Obro feel, hi ha més paritat entre les persones usuàries (53% de dones i 46% d’homes i també un 1% de persones de gènere no binari) amb una gran presència de noies menors de 18 anys. Entre les problemàtiques expressades en ambdós serveis, un terç de les converses giren entorn dels problemes relacionals, seguides d’estats depressius.
Pel que fa a les conductes suïcides i d’autolesió, es va aplicar l’escala MINI (per les sigles de Mini entrevista internacional de neuropsiquiatria, en anglès) de risc suïcida. Cal destacar la presència d’un 7% de casos de conductes suïcides a tots dos serveis, la meitat de les quals es van considerar de risc greu. Per fer front a aquesta situació, les persones voluntàries que atenen els serveis han alertat als serveis d’emergència (el 061 o el 112) en 50 ocasions i en quatre casos s’ha avisat a l’11611 (Infància respon) perquè les persones ateses tenien menys de 18 anys.

