El curs 25-26 ja fa dies que ha arrencat i els infants ja s’han acostumat a les noves rutines escolars. Arriba el moment de complementar l’horari lectiu amb activitats educatives i esportives fora de l’aula, que serviran perquè l’infant pugui anar coneixent-se i esbrinant quines aficions l’entusiasmaran de gran i, alhora, contribuiran a la imprescindible conciliació familiar.
A l’hora de triar aquestes activitats extraescolars hi ha molts factors a tenir en compte (l’edat, els horaris o la motivació per una tipologia determinada d’activitats).
La Fundació Pere Tarrés, des de la seva expertesa com a entitat dedicada des de fa dècades a gestionar activitats de lleure fora de l’horari lectiu i que coordina activitats extraescolars en diverses escoles d’arreu del país, proposa algunes recomanacions i reflexions que poden ser útils per a les famílies. Són les següents:
—Han de prioritzar allò que li agrada a l’infant. Si una activitat el motiva i l’il·lusiona, és més probable que se senti compromès i apassionat i la vulgui continuar amb els anys. L’elecció és un bon moment per acompanyar-los en la presa de decisions que s’aniran prolongant al llarg de la seva vida.
—Han de ser diverses. És útil que l’infant tingui l’oportunitat de provar diferents tipus d’activitats (esportives, artístiques, científiques) per tal de descobrir el que realment li agrada. A l’escola es desenvolupen unes determinades habilitats en un entorn molt concret i les activitats extraescolars poden ajudar a descobrir altres capacitats que poden ser molt útils en la vida adulta.
—Han de procurar una alternança entre la vessant més física i la intel·lectual. Alternar activitats físiques amb altres activitats educatives pot ser molt beneficiós per al nen o nena. Les activitats físiques ajuden a canalitzar l’energia, milloren la salut física i fomenten habilitats socials, mentre que les artístiques, plàstiques o lingüístiques estimulen la ment i el pensament crític.
—Han de permetre la conciliació familiar i ajustar-se a la dinàmica familiar. Les activitats han d’adequar-se en part als horaris familiars, però si un infant té massa activitats i no queda temps per a la família o per a moments de relaxació, això pot acabar sent contraproduent.
—Han de garantir temps de qualitat. És important equilibrar el temps dedicat a les activitats programades amb el destinat a la família i a moments de lleure lliure. Un calendari sobrecarregat d’activitats pot contribuir a l’estrès i a la frustració. És important que l’infant tingui suficient temps per relaxar-se i per jugar lliurement.
—Han de realitzar-se en un entorn adequat i segur. Cal seleccionar bé les extraescolars perquè es realitzin en un entorn segur adequat a l’edat de cada infant i siguin dirigides per professionals de lleure qualificats.
—Han d’ajudar a donar resposta a les necessitats emocionals de l’infant. Les activitats extraescolars, com la resta de programes d’educació en el lleure (l’espai migdia, els casals o colònies o els centres d’esplai), generen aprenentatges educatius però també emocionals molt importants. Les activitats poden ajudar els infants a conèixer-se millor, a descobrir les seves fortaleses i limitacions, a adquirir valors i a desenvolupar la seva identitat.
En resum, la clau és trobar un equilibri entre les activitats que agraden al nen o nena i les necessitats familiars, un enfocament equilibrat que consideri els interessos de l’infant, la conciliació familiar, la diversitat d’activitats i un horari raonable. Les activitats han de respondre al creixement personal i a la motivació de cada nen/nena i no s’han d’imposar.
La Fundació Pere Tarrés gestiona des de fa dècades projectes socioeducatius fora de l’horari lectiu en centres educatius arreu del país. En concret, durant l’any 2024 va desenvolupar més d’un centenar d’activitats fora de l’aula en una setantena d’escoles i instituts. En tots aquests projectes, que engloben activitats extraescolars i espais migdia, hi van participar prop de 13.500 infants i joves.
Aquests consells han estat proposats per Aina Espona i Helena Gregorio, del departament d’Escola i Lleure de la Fundació Pere Tarrés.

