Aquest dissabte, 12 de juliol, a les 22.00, el santuari de la Mare de Déu del Carme de Barcelona esdevindrà l’escenari de l’estrena a Barcelona de The veil of the temple, la gran obra coral del compositor britànic John Tavener (1944-2013), una coproducció del Palau de la Música Catalana amb el Grec Festival de Barcelona en el marc del Grec 2025.

Fins a cent cinquanta veus de tres formacions de la família coral de l’Orfeó Català, com són el mateix Orfeó Català (Xavier Puig director; Júlia Sesé, preparadora del cor en aquesta producció), el Cor Jove (Pablo Larraz i Oriol Castanyer, directors) i el Cor de Noies (Montserrat Meneses, directora), acompanyats pels cors Albada i Roig Korai (Belén Clemente, directora), interpretaran des de les galeries del temple aquesta obra que ofereix un viatge musical i espiritual de la foscor a la llum, una cerca de la divinitat en la pròpia condició humana.

Amb direcció musical de Simon Halsey i direcció artística de Pau Masaló, la producció incorpora un elenc de solistes vocals, tots ells provinents del Cor de Cambra del Palau o col·laboradors habituals de la formació, encapçalats per la soprano solista Montserrat Seró, i un conjunt instrumental de percussió i vent-metall on també hi haurà orgue, duduk i un corn tibetà. L’obra original tenia una durada de vuit hores, pensada per ser interpretada durant tota la nit fins a l’alba. El concert de dissabte n’oferirà una versió reduïda de dues hores i mitja, és per això que els efectes lumínics tindran un paper protagonista en la posada en escena.

L’escenari del concert és el santuari de la Mare de Déu del Carme, una església de l’orde del Carmel. Foto: Agustí Codinach.

Divendres 11 de juliol ha tingut lloc al santuari de la Mare de Déu del Carme, de Barcelona, la roda de premsa de la presentació del concert. Hi han intervingut Joan Oller, director general del Palau de la Música Catalana; Leticia Martín, directora del Grec Festival de Barcelona; Simon Halsey, director musical del concert The veil of the temple i principal director convidat de l’Orfeó Català, i Pau Masaló, director artístic del concert.

“L’eclecticisme amara tota aquesta rellevant iniciativa cultural, ja que tant aquesta obra coral com l’església que l’acull tenen unes característiques molt eclèctiques”, ha posat en relleu Joan Oller. Així mateix, ha volgut destacar que el compositor John Tavener era un “home molt creient”.

The veil of the temple va ser un encàrrec de l’Església del Temple de Londres a John Tavener. Després de la seva estrena l’any 2003 al mateix temple, s’ha recreat en diverses ocasions; una de les més destacades el 2007 a Berlín a l’Hamburger Bahnhof, el museu d’art contemporani de la capital alemanya. Ara arriba en versió reduïda (dues hores i mitja) a Barcelona, i posteriorment, el proper 2 d’agost, serà interpretada de nou en la versió original de vuit hores, en el marc del prestigiós Festival Internacional d’Edimburg (del 1 al 24 d’agost), del qual serà el concert inaugural.

John Tavener, autor d’aquesta excepcional obra coral, definia la seva composició com “una roda de pregària gegantina”

L’objectiu de l’encàrrec era oferir una experiència espiritual i de contemplació, protagonitzada per la veu humana, que portés l’oient a la comprensió real de la dimensió divina de la seva pròpia humanitat.

Tavener es va inspirar en les vetlles dels monestirs grecs, que podien arribar a durar gairebé vint hores i que eren acompanyades de cants bizantins. El mateix compositor definia The veil of the temple com una vetlla, més que no pas una cerimònia litúrgica pròpiament dita, malgrat que conté textos religiosos de diferents ritus, amb presència destacada dels textos extrets de l’Evangeli segons sant Joan.

L’obra ofereix un viatge musical que transcorre a la nit, en un espai sagrat, i condueix l’oient a un estat espiritual, tot elevant-lo mitjançant la caiguda d’un vel simbòlic (amb referència a l’escena bíblica) que permet a l’home transitar de la foscor a la llum a través de la revelació del misteri de la mort i sepultura de Jesucrist, fins a la seva resurrecció. Cal dir que John Tavener definia la seva pròpia obra com “una roda de pregària gegantina”.

En el marc del festival Grec 2025, es faran tres concerts més al Palau de la Música Catalana, concretament a la Sala de Concerts, a les 20.00: el 21 de juliol, a càrrec de la Jove Orquestra de les Comarques Gironines, el Cor de Noies de l’Orfeó Català, el Cor Geriona i el Cor de Noies de Claudefaula, sota la direcció d’Isabel Rubio; el 27 de juliol, a càrrec del World Youth Choir, format per prop de setanta joves cantaires de diversos països, amb direcció de Daniel Reuss, i el 28 de juliol, una coproducció del Palau de la Música Catalana amb la Joven Orquesta Nacional de España (JONDE), sota la direcció de Nuno Coelho i l’acompanyament del violinista mallorquí Francisco Fullana.

L’àgora de l’Església a Catalunya només és possible si hi ets tu. Fes-te de la comunitat "Catalunya Cristiana"!