Aquest dijous, 10 de juliol, la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC) ha presentat un nou document de recomanacions per a l’ús responsable de la intel·ligència artificial, amb orientacions específiques per a cadascun dels col·lectius que formen part de la comunitat educativa: docents, equips directius, PAS, alumnat i famílies. Com ha explicat la FECC en un comunicat, aquesta proposta l’ha desenvolupat el Grup d’Experts en l’àmbit digital amb l’objectiu de proporcionar orientacions i recomanacions per a un ús responsable, crític i alineat amb els valors humanistes i cristians.
El document es pot consultar en aquest enllaç: https://www.fecc.cat/wp-content/uploads/2025/07/Recomanacions-dus-de-la-IA.pdf
Recomanacions específiques per a la comunitat educativa
Aquestes recomanacions complementen el Protocol marc d’ús responsable de la IA que la FECC va presentar el mes de març passat. A diferència del protocol original —que establia els fonaments ètics, legals, pedagògics i estructurals per a la integració de la IA en l’àmbit educatiu—, el nou document aprofundeix en com traslladar aquests principis a l’acció quotidiana dels centres. La proposta es construeix a partir dels sis grans eixos del protocol: valors de la FECC, benestar i privacitat, pensament crític, impacte social i mediambiental, ciberciutadania i ús com a eina d’aprenentatge.
El document es pot consultar des d’una doble perspectiva que permet als centres adaptar les orientacions a les seves realitats concretes i utilitzar-les com a eina per a la planificació estratègica i la reflexió pedagògica. D’una banda, ofereix recomanacions específiques per a cadascun dels col·lectius de la comunitat educativa —docents, equips directius, PAS, alumnat i famílies—; de l’altra, reorganitza aquestes propostes segons els sis grans eixos fonamentals del Protocol marc, amb l’objectiu d’afavorir una comprensió transversal, coherent i sistèmica.

