El nostre col·legi Pare Manyanet de Medellín ens va estendre una invitació especial per fer una formació als equips docents dels col·legis que la nostra institució té al país. Són tres centres ubicats a Bogotà, Chía i Medellín. A l’inici del nou curs, solen fer-se les trobades formatives de cada centre i, en aquest cas, va ser una convocatòria per cohesionar tots els equips dels diferents col·legis. La càlida acollida dels gairebé 150 docents participants va aconseguir crear un veritable espai de fraternitat i aprenentatge compartit; reforçant a més l’aliança entre els diferents centres de la nostra institució. A la cita, també s’hi va unir l’equip directiu del col·legi de Tres Arroyos a l’Argentina que, tot i que pertanyen a una altra demarcació, compartim la identitat i el quefer dels nostres professors. Els docents de més de 2.000 alumnes colombians van mostrar il·lusió, generositat i dedicació per innovar en l’inici del nou curs escolar.
Les ponències van tractar diferents temàtiques: les dues primeres feien referència a la figura de Josep Manyanet i la seva pedagogia d’inspiració basada en la formació integral dels estudiants, educant el cor i la intel·ligència. Avui dia, seguint el seu ideari, els nostres col·legis compleixen amb les exigències i necessitats que demanden els temps en els quals vivim. Posteriorment, vam tenir oportunitat de compartir metodologies didàctiques innovadores com la implementació a l’aula de la cultura del pensament. Vam treballar amb rutines de pensament aplicades al currículum i els van presentar instruments que les complementen. Vam unir esforços perquè el nostre alumnat desenvolupi un pensament organitzat, amb criteri i capacitat d’anàlisi per a la presa de decisions. No podíem obviar el fet que avui dia, la comunicació marca definitivament les nostres institucions. El binomi marca-pertinença genera un corporativisme en les institucions, indispensable en l’actualitat. La presentació de transformar una situació de comunicació en crisi en una oportunitat va oferir pautes al professorat de com transmetre informacions en determinats casos.
Per acabar, els equips directius van seguir amb la formació en una trobada en la qual vam parlar del lideratge i acompanyament que demanen els col·legis del segle XXI. Tenim l’obligació i la responsabilitat de guiar amb l’exemple, promovent un ambient educatiu basat en el respecte, la fe i l’excel·lència acadèmica.

