L’element central del relat és la tomba buida que subratlla que Jesús no està sotmès a les forces de la mort. Segons Joan, Maria Magdalena va anar tota sola al sepulcre de Jesús. És la segona vegada que es parla de Maria Magdalena en aquest evangeli. La primera va ser al peu de la creu (19,25). No sabem què hi anava a fer Maria Magdalena a la tomba. No podia anar a ungir el cos perquè ho havien fet Nicodem i Josep d’Arimatea abans de l’enterrament. Tal vegada hi va anar per fer una pregària, però és evident que Maria Magdalena és la primera dels seguidors de Jesús a donar testimoni de la tomba buida. Malgrat això, quan veu l’entrada del sepulcre sense la pedra, no ho interpreta bé: dona a entendre a Pere i al deixeble estimat que els enemics de Jesús o bé uns lladres de tombes s’han emportat el cos de Jesús a un altre lloc. Quan els dos deixebles, esverats, se’n van a correcuita al sepulcre i hi entren, ho veuen tot ben ordenat: el llençol d’amortallar aplanat i el mocador lligat al mateix lloc, per tant no potser que el cos de Jesús fos robat. Difícilment uns lladres treuen el llençol, el pleguen i ho deixen tot ben ordenat.

Ens pot sorprendre llegir que “Jesús havia ressuscitat d’entre els morts”, com diu l’Escriptura. També a Joan 2,22 es diu que els deixebles entenen el que havia dit Jesús i creuen en l’Escriptura, a 12,16 recorden que les Escriptures diuen tot allò que van fer a Jesús a la passió i a 1Corintis 15,3-4 llegim que Jesús morí, fou sepultat i ressuscità el tercer dia com deien les Escriptures. És clar que la primera comunitat cristiana veia en la globalitat de l’Escriptura la base per creure en la resurrecció de Jesús, malgrat que no hi ha cap text de l’Antic Testament que esmenti Jesús.

El deixeble que Jesús estimava entra dins el sepulcre, veu i creu. Per creure no és imprescindible trobar el ressuscitat. Joan, que escriu a creients d’una generació que no tenen accés a una experiència física amb Jesús, diu que és possible creure que Jesús ha ressuscitat si tenim un amor com el del deixeble estimat, el qui es va reclinar sobre el pit de Jesús, el qui va estar al peu de la creu al costat de la mare de Jesús, el qui va ser el primer dels deixebles a reconèixer Jesús ressuscitat al llac de Galilea. Joan ens ensenya el camí per creure en la resurrecció de Jesús: només tenim la certesa que és possible creure en Jesús ressuscitat i que ha vençut la mort si de veritat estimem, si llegim les Escriptures i si escoltem els primers testimonis de la resurrecció de Jesús.

L’àgora de l’Església a Catalunya només és possible si hi ets tu. Fes-te de la comunitat "Catalunya Cristiana"!