El Papa comença avui el seu primer viatge apostòlic a Turquia i el Líban. De la mà d’un franciscà argentí a Turquia, Adrián Loza, i d’un religiós de La Salle espanyol al Líban, Arsenio Carpintero, coneixem les Esglésies que reben amb alegria Lleó XIV.
Els catòlics a Turquia són una minoria dins d’una minoria, explica el P. Adrián Loza, que és present al país des de fa 10 anys. Amb tot, són una comunitat molt viva: “El Papa ve a visitar una petita minoria que mira de sembrar el Regne als llocs on és.” Ho fa a través de la celebració de la fe, l’atenció als refugiats i el diàleg.
Aquest frare franciscà comenta que “hi ha llibertat de culte dins de les parròquies. Una altra cosa és portar-ho fora, perquè seria entès com a proselitisme”. En aquest sentit, són fonamentals les esglésies físiques, l’existència de les quals “justifica” la presència mateixa dels sacerdots i la celebració de la fe. Amb tot, el religiós defensa que mai no han patit la persecució que es viu a països veïns: “Turquia està fent tots els esforços possibles perquè el país sigui pacífic.”
L’Església catòlica ha tingut un paper essencial en l’atenció a refugiats sirians i iraquians, molts d’ells cristians. En aquest sentit, el frare franciscà defensa que “els bisbes han fet l’impossible per ser presents als llocs en els quals els refugiats eren i hi havia necessitat, amb l’assistència espiritual i cercant maneres perquè poguessin tirar endavant”.
El viatge del Papa suposa un impuls per al diàleg interreligiós i ecumènic que tira endavant l’Església catòlica a Turquia, especialment l’orde franciscà. Diàleg entre les religions, però també entre confessions cristianes, especialment amb els ortodoxos.
El fet que Lleó XIV visita el país per celebrar el 1.700 aniversari del Concili de Nicea “és un signe visible que, tot i que encara no s’ha donat la comunió plena”, reconeix fra Adrián, “sí que hi ha una comunió en el desig de ser i pertànyer al tronc comú de la fe”.
Desig de pau
“La pau al Líban sempre ha estat una cosa desitjada i, també, contínuament en situació difícil”, apunta el germà de La Salle, Arsenio Carpintero, missioner al país. El lema de la visita del Papa, “Benaurats els qui treballen per la pau”, suposa una declaració d’intencions, assegura el germà Carpintero: “Aquesta visita de Lleó XIV és molt esperada, pot aportar molt a l’esperança de la pau que els libanesos tenen, amb l’objectiu de viure plegats.”
Al Líban els germans de La Salle animen una gran tasca educativa, amb set escoles fundades pels primers missioners francesos. Per les seves aules han passat generacions de libanesos i fins i tot el president actual del país, Joseph Aoun. I no han dubtat a romandre al país malgrat l’escalada de la tensió bèl·lica en els darrers anys.
Tot i que només el 25% de la població és catòlica, el missioner anhela que les paraules del Papa arribin a tothom: “Esperem que els missatges que el Papa doni tinguin una repercussió que penetri fortament a la societat libanesa. Això és el que tots esperem i desitgem.”

