Dimecres 17 de setembre, la catedral de Barcelona ha presentat la restauració del Crist Crucificat de la Sala Capitular, una pintura de grans dimensions de finals del segle XVII. “Aquest quadre va arribar a la seu coincidint amb la transformació que fa 350 anys hi va haver al temple per la canonització de sant Oleguer, antic bisbe de Barcelona”, ha explicat el Dr. Robert Baró, canonge conservador del Secretariat de Patrimoni Cultural del bisbat de Barcelona.

La pintura, d’autor desconegut, és d’una qualitat artística extraordinària i en destaca el majestuós marc de fusta barroc, elaborat pel tallista Llàtzer Tramulles i daurat pel mestre Magí Torrebruna. L’obra, fins ara enfosquida pel pas del temps i antigues intervencions, ha recuperat la seva lluminositat i gamma cromàtica.

El degà-president del Capítol de la Catedral de Barcelona, Dr. Santiago Bueno, ha revelat que l’obra “necessitava realment la intervenció”, mentre que el Dr. Baró ha reconegut que la Sala Capitular, lloc on s’hi exposa el quadre restaurat, és “un espai molt ric i potent iconogràficament”.

La restauració, que ha durat deu mesos, s’ha dut a terme al Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC) per part de David Silvestre i Irene Panadès (pintura) i Mireia Piqué (marc), conservadors-restauradors responsables del projecte de restauració. La directora del CRBMC, Mireia Mestre, ha afirmat que els treballs executats a la peça han comportat un “notable treball interdisciplinari”.

La Sala Capitular de la catedral de Barcelona és un espai de gran riquesa iconogràfica. Foto: Agustí Codinach.

S’ha procedit a la neteja del quadre arran del vernís oxidat que n’enfosquia la superfície i a la consolidació del suport de tela que presentava un esquinçament. També hi havia pèrdues de la tela original, que s’han hagut d’arranjar. A més, s’han fet diferents proves radiogràfiques a partir de les quals es podrà dur a terme una investigació per obtenir més informació sobre l’obra.

L’historiador de l’art Santiago Mercader ha recordat que gràcies a la tasca de recerca de Mn. Josep Mas, arxiver de la catedral de Barcelona, a començaments del segle XX, “sabem que el quadre va ser donat al Capítol de la Catedral l’any 1685 pel canonge Mn. Pere Roig Morell, sagristà major”. I ha afegit: “Doctor en dret, era un home molt erudit que va esdevenir mecenes de la catedral de Barcelona.”

Finalment, Andreu Felip, delegat territorial de Cultura de la Generalitat de Catalunya, ha dit que “el més important d’aquest acte és la divulgació del nostre patrimoni cultural”.

Així mateix, s’ha inaugurat l’exposició El llegat de sant Oleguer. 350 anys de la seva canonització, instal·lada a la Sala de Capbrevació, que aplega pergamins originals —alguns amb la signatura del sant—, documentació del seu procés de canonització i magnífiques peces d’orfebreria i escultura. La mostra es pot visitar fins després de la festa de Sant Oleguer del 2026.

L’àgora de l’Església a Catalunya només és possible si hi ets tu. Fes-te de la comunitat "Catalunya Cristiana"!