El claustre de la catedral de Santa Maria d’Urgell ha acollit la presentació de l’acte d’inauguració i benedicció de l’orgue, que ha estat restaurat. En la presentació hi ha participat el degà del Capítol de la Catedral, Mn. Benigne Marquès; el canonge-organista, Mn. Jordi Miquel, i l’orguener que ha dut a terme la restauració, Alejandro Turanzas.

El degà del Capítol Catedral ha subratllat la necessitat de la restauració “perquè tota catedral necessita el seu orgue en condicions”. Sota aquesta premissa, l’any 2023, Mons. Joan-Enric Vives, aleshores bisbe-arquebisbe d’Urgell, juntament amb el Capítol de la Catedral van prendre la decisió de restaurar l’instrument. Ha valorat molt la ingent tasca de rehabilitació que n’ha fet el taller d’orgueneria Alejandro Turanzas Organeros (Bizakaia), i la feina integral realitzada, que va de les manxes, al sistema pneumàtic, els tubs, els secrets i la mateixa consola, per tal de resoldre la degradació que havia viscut l’instrument a causa del temps transcorregut.

Mn. Jordi Miquel ha contextualitzat la història de l’orgue posant en valor el patrimoni musical que representa, ja que és un dels pocs instruments on es pot interpretar amb propietat el repertori dels músics romàntics. Es tracta d’un orgue centenari, construït el 1919 pel mestre orguener Lope de Alberdi Rekalde, únic en la seva classe i pel seu nivell de conservació i de sonoritat, amb més de 1.500 tubs i un ampli repertori de registres.

L’orgue es va instal·lar a la catedral el 30 de setembre de 1920, amb la benedicció de Mons. Justí Guitart. Ha superat les dificultats inherents a la guerra civil i la crema d’elements de la catedral, i només s’hi ha fet al llarg dels anys algunes reparacions parcials que, amb el temps, s’han mostrat insuficients.

Finalment, l’orguener restaurador, de gran experiència en restauracions d’altres orgues fabricats pel mestre Lope de Alberdi, sobretot al País Basc —on hi ha la majoria de les seves peces—, ha posat en relleu  la gran qualitat i la bellesa del so d’aquest orgue: aquest precisament, el de la catedral urgel·litana, és el més gran que coneix d’aquest constructor —realitzat en la seva maduresa productiva— i el que millor sonoritat ha aconseguit després de la restauració.

Mn. Jordi-Miquel és canonge-organista de la catedral d’Urgell.

Presentació el 20 de setembre

L’orgue restaurat es presentarà al públic el dissabte dia 20 de setembre, a les 18:00h, en un acte d’inauguració i de benedicció de l’instrument i un concert inaugural. L’acte és obert a tota la ciutadania i es preveu l’assistència d’autoritats locals i del Principat d’Andorra.

L’acte tindrà com a moment central la benedicció de l’instrument a càrrec de Mons. Josep-Lluís Serrano, bisbe d’Urgell i copríncep d’Andorra, en un acte litúrgic acompanyat de les notes musicals del nou orgue. Després tindrà lloc el concert inaugural ofert per l’organista Miquel González, professor d’orgue del Conservatori Professional i Municipal de Música de Lleida i organista de la basílica de la Mare de Déu de la Mercè de Barcelona.

L’endemà, el diumenge 21 de setembre, coincidint amb el primer aniversari de l’ordenació de Mons. Josep-Lluís Serrano, i després de la celebració eucarística de les 11:30, Mons. Valentí Miserachs oferirà un concert d’orgue, amb obres de Frescobaldi, Zipoli, Bach, Boëllma, Bossi i d’ell mateix. Mons. Miserachs és canonge de la basílica patriarcal de Santa Maria la Major, Prelat d’Honor de Sa Santedat i protonotari apostòlic.

L’àgora de l’Església a Catalunya només és possible si hi ets tu. Fes-te de la comunitat "Catalunya Cristiana"!