Avui s’ha inaugurat al Museu Diocesà de Barcelona l’exposició Gideon Mendel. Germà Foc, germana Aigua, del prestigiós fotoperiodista sud-africà Gideon Mendel. Al llarg de quaranta anys de trajectòria professional ha estat guardonat amb alguns dels més importants premis de fotografia, com ara els sis premis World Press Photo pel seu rellevant impacte i compromís social. La mostra es podrà visitar fins al 25 de gener del 2026.
L’itinerari expositiu presenta gairebé cinquanta fotografies que pertanyen a dos dels projectes més reconeguts de Mendel, Drowning World i Burning World, que documenten, respectivament, els dramàtics efectes dels incendis i de les inundacions a més d’una dotzena de països (Haití, l’Índia, el Pakistan, Nigèria, Austràlia, els Estats Units, Grècia…).

Exemplar d’una Bíblia cremada trobada en una església presbiteriana de Los Angeles (Estats Units). Foto: Agustí Codinach.
La historiadora de l’art Helena Alonso, comissària de l’exposició, mostra el seu treball conceptualment en diàleg amb l’espiritualitat franciscana i la commemoració dels 800 anys de la mort de sant Francesc d’Assís. S’hi inclouen també dues peces audiovisuals produïdes per aquest artista i activista: Gone, sobre els incendis succeïts a Los Angeles el 2025, i Water chapters, que documenta la problemàtica global de les inundacions. Formen part de la mostra, a més, objectes trobats en escenaris de desastre que evidencien l’impacte físic i social de l’emergència climàtica, com ara l’exemplar d’una Bíblia cremada trobada en una església presbiteriana de Los Angeles (Estats Units).
“L’eix central de la meva narrativa fotogràfica són els retrats de les persones afectades pels incendis i les inundacions. A través de les meves imatges vull documentar aquesta experiència traumàtica que viuen les persones com a conseqüència del canvi climàtic”, ha explicat Gideon Mendel en una taula rodona celebrada el 9 d’octubre a la seu del Museu Diocesà de Barcelona. I ha afegit: “Aquestes fotografies interpel·len l’espectador sobre la responsabilitat humana en la conservació de la Creació.”

Gideon Mendel, durant la taula rodona que va tenir lloc un dia abans de la inauguració de la mostra. Foto: Agustí Codinach.
Moderada per la Gna. Margarita Bofarull, delegada de Pastoral de Fe i Cultura de l’arxidiòcesi de Barcelona, la taula rodona també ha comptat amb la participació de la fotògrafa Mandy Barker, de l’ecòleg Eduard Pla i del teòleg fra Eduard Rey.
“Les meves fotografies tenen com a objectiu principal sensibilitzar la ciutadania sobre l’enorme contaminació que suposen els residus plàstics als ecosistemes marítims”, ha dit Barker. Per la seva banda, Pla ha afirmat que “hauríem de fer tot el possible perquè els nostres paisatges siguin més resistents i resilients davant de la catàstrofe climàtica que estem vivient”.
Eduard Rey, franciscà caputxí, ha posat en relleu que “cal una mirada renovada sobre la natura; hem de relacionar-nos d’una altra manera amb el medi ambient”.

