A mesura que sorgeixen notícies sobre possibles avenços en les negociacions per posar fi a dos anys de conflicte a Gaza, el patriarca llatí de Jerusalem, el cardenal Pierbattista Pizzaballa, ha publicat una carta pastoral en la qual anima els fidels a conrear l’esperança, a mantenir-se ferms en la pregària i a rebutjar la lògica de la violència i la divisió.

En el seu missatge a la diòcesi, el cardenal Pizzaballa reconeix l’immens patiment provocat per la guerra, alhora que celebra els signes de progrés cap a la fi de les hostilitats, l’alliberament dels ostatges i l’excarceració de presoners palestins.

“Aquest és un pas important i llargament esperat”, escriu, però adverteix contra les expectatives poc realistes i recorda que “encara res no està del tot clar ni definit; queden moltes preguntes sense resposta i encara hi ha molt per concretar”.

El patriarca expressa l’esperança que aquest moment pugui portar alleugeriment als qui han patit un patiment inimaginable i adverteix sobre el “camí ardu” que encara queda per recórrer, recordant als fidels que la fi de les operacions militars només és “el primer pas” cap a una pau duradora.

El cardenal crida l’atenció sobre el deteriorament de la situació a Cisjordània, on les comunitats afronten tot tipus de problemes diàriament, especialment “als petits pobles, cada cop més envoltats i asfixiats pels atacs de colons, sense prou protecció per part de les autoritats de seguretat”.

També subratlla la incertesa quotidiana de les comunitats cristianes, les vides de les quals estan marcades per les “dinàmiques doloroses i complexes” del conflicte.

El cardenal Pizzaballa destaca que la missió de l’Església no és oferir anàlisi política, sinó orientació espiritual.

PIERBATTISTA PIZZABALLA, patriarca llatí de Jerusalem

“No som aquí per emetre declaracions polítiques ni oferir anàlisis estratègiques dels esdeveniments. El món ja està ple d’aquestes paraules, que difícilment canvien la realitat. Nosaltres, en canvi, cerquem una visió espiritual que ens ajudi a mantenir-nos ferms en l’Evangeli”

El patriarca reflexiona sobre l’impacte devastador de la violència, no només sobre la terra, sinó també sobre “l’ànima humana de molts, tant a Terra Santa com arreu del món” i adverteix contra la normalització del patiment: “Cada vida perduda, cada ferida infligida, cada fam patida continua essent un escàndol als ulls de Déu.”

Davant del “misteri de la iniquitat” i la temptació de la desesperança, el patriarca exhorta els fidels a mantenir la mirada fermament posada en Crist: “Per nosaltres mateixos, no podrem comprendre aquest misteri. Amb les nostres pròpies forces, no podem enfrontar-nos al mal ni resistir-lo. Per això, sento cada cop amb més urgència la crida a mantenir els ulls fixos en Jesús.”

El cardenal Pizzaballa recorda les llàgrimes vessades durant els dos últims anys i reitera que la resposta de l’Església ha d’arrelar-se en l’amor i el perdó, no en la venjança. “Jesús”, escriu, “el nostre Mestre i Senyor, va fer de l’amor que es lliura i del perdó la seva elecció de vida. Les seves ferides no són una invitació a la revenja, sinó un signe de la capacitat de patir per amor”.

Segons el patriarca, encara que la guerra acabés avui, “el conflicte continuarà, perquè les seves causes profundes encara no han estat abordades”. Per això fa una crida a un compromís sostingut per reconstruir la confiança i alliberar els cors de l’odi: “La fi de la guerra no marca necessàriament l’inici de la pau, però sí que constitueix el primer pas essencial per construir-la.”

Inspirant-se en la imatge del sepulcre buit, el purpurat assegura als fidels que “el dolor no durarà per sempre” i que “les llàgrimes que reguen el desert faran florir el jardí de Pasqua”.

El patriarca llatí de Jerusalem acaba la carta amb la invitació a totes les parròquies i comunitats religioses a unir-se a la crida del papa Lleó XIV per celebrar una jornada de dejuni i pregària per la pau el dissabte 11 d’octubre.

L’àgora de l’Església a Catalunya només és possible si hi ets tu. Fes-te de la comunitat "Catalunya Cristiana"!