Nascuda a Barcelona, Maribel Domènech és llicenciada en Psicologia per la Universitat de Barcelona. Ha treballat en la gestió de projectes europeus en l’àmbit de la recercai en programes de formació ocupacional. En els darrers anys s’ha especialitzat en la captació de fons per a entitats sense ànim de lucre. Des de fa cinc anys forma part de Càritas Diocesana de Sant Feliu de Llobregat, on exerceix com a responsable del programa Empreses amb Cor, impulsant la col·laboració entre el teixit empresarial i l’acció social de Càritas. Actualment, també és cocoordinadora de la Comissió d’Entitats amb Cor de Càritas Catalunya

Com va començar la seva implicació amb Càritas i com va arribar a formar part del programa “Empreses amb Cor”?

Fa uns nou anys vaig anar a viure al Canadà, on vaig aprofitar per cursar un màster en Captació de Fons. Quan vaig tornar a casa, vaig decidir presentar la meva candidatura a Càritas, ja que considero que la tasca social que duu a terme és extraordinària. Dins de l’organització, el programa “Empreses amb Cor” em va cridar especialment l’atenció, perquè combina el compromís social amb la col·laboració del teixit empresarial, un àmbit que sempre m’ha interessat molt.

Quines són les principals activitats i objectius de la comissió “Entitats amb Cor” a Càritas Catalunya?

Les principals activitats i objectius de la comissió “Entitats amb Cor” de Càritas Catalunya se centren en l’intercanvi d’informació i de bones pràctiques entre les diferents Càritas diocesanes. També es manté una comunicació constant amb altres comissions, especialment amb la de Comunicació, per coordinar accions i estratègies comunes. A més, la comissió impulsa la implementació de campanyes de sensibilització i captació, com ara “Cava amb Cor”, que té per objectiu promoure la col·laboració solidària del sector empresarial i donar visibilitat als projectes socials de Càritas.

Com funciona el model de col·laboració amb les empreses? Quins tipus d’iniciatives promouen per a fomentar la responsabilitat social empresarial?

El model de col·laboració amb les empreses és molt ampli i flexible. Des de Càritas busquem la seva implicació de diverses maneres: a través de l’apadrinament de projectes, les donacions econòmiques, de productes o de serveis, i també mitjançant la contractació de persones formades en els nostres programes d’inserció laboral. A més, promovent accions de sensibilització per donar a conèixer la realitat social de les nostres ciutats i la tasca que duem a terme, fomentant així una cultura de responsabilitat social empresarial compromesa i transformadora.

Quines són les dificultats més comunes que es troben a l’hora de vincular les empreses a projectes socials? Com les superen?

Una de les dificultats més comunes és la manca de temps. El ritme diari, les reunions i les múltiples tasques fan que sovint les empreses tinguin poca disponibilitat per conèixer a fons els projectes socials. Tot i això, la majoria són conscients de la situació d’exclusió que viuen milers de famílies al nostre entorn i valoren la importància de l’acció de Càritas per cobrir necessitats bàsiques.

El que sovint falta és un millor coneixement dels programes que impulsem per mitigar i revertir situacions de precarietat severa o moderada.

Per això, ens acostem a les empreses de manera personalitzada, amb l’objectiu de donar-nos a conèixer, establir relacions de confiança i construir col·laboracions basades en l’interès comú i el compromís social compartit.

Quin paper juguen la fe i els valors cristians en la seva tasca al capdavant d’“Entitats amb Cor”?

Els valors cristians són presents com a base inspiradora de la nostra acció, però el nostre treball es fonamenta sobretot en el compromís amb la dignitat de les persones i la justícia social. A “Entitats amb Cor” treballem des d’una perspectiva oberta i inclusiva, centrada en la col·laboració i el respecte mutu, compartint objectius comuns amb totes les empreses que volen contribuir a millorar la societat.

“Els valors cristians són presents com a base inspiradora de la nostra acció, però el nostre treball es fonamenta sobretot en el compromís amb la dignitat de les persones i la justícia social”

Quina va ser la inspiració darrere de la creació de la campanya Cava amb Cor i com s’ha anat consolidant al llarg dels anys?

Fa més d’una dècada la Confraria del Cava organitzava La Nit Solidària del Cava, un sopar solidari a benefici de Caritas Catalunya. Amb la pandèmia del Covid-19, i davant la impossibilitat de celebrar aquests tipus d’esdeveniments, va sorgir la idea de continuar la iniciativa solidària d’una altra manera: posant a la venda ampolles de cava a través de supermercats i cellers. Així va néixer el Cava amb Cor.

Des d’aleshores, el projecte s’ha consolidat com una iniciativa col·lectiva en què participen nombrosos agents del país: cellers, empreses del sector, punts de venda, empreses col·laboradores i persones que hi contribueixen comprant o regalant el cava. També comptem amb el suport i el compromís de Josep Roca i el Celler de Can Roca, que en són els padrins.

Gràcies a la implicació de 22 cavistes, 6 empreses col·laboradores (taps, ampolles, etiquetatge…), 21 supermercats i cellers com a punts de venda, i 62 empreses que regalen el Cava amb Cor als seus treballadors, clients o proveïdors, s’han aconseguit vendre 45.411 ampolles en cinc anys. Tot plegat ha convertit el Cava amb Cor en un exemple de solidaritat compartida i d’unió entre el món empresarial i la causa social.

Quins són els objectius principals de la campanya, tant a nivell de recaptació com de conscienciació social?

La missió de Càritas —el seu veritable cor— és oferir eines i recursos a les persones més vulnerables per ajudar-les a superar situacions de pobresa i exclusió social. En aquesta línia, Cava amb Cor és una iniciativa solidària impulsada per la Confraria del Cava amb l’objectiu de finançar beques menjador i projectes socioeducatius destinats a infants i joves atesos per Càritas arreu de Catalunya.

Al llarg dels cinc anys de campanya, s’han recaptat 126.827 euros, que han permès donar suport a 846 infants, joves i les seves famílies.

Pel que fa a la conscienciació social, Cava amb Cor també té un fort component simbòlic: obrir una ampolla és fer un brindis per la solidaritat, un gest que ens recorda, encara que sigui per un instant, les realitats de moltes persones que no tenen les mateixes oportunitats.

Quin tipus d’empreses s’involucren i com col·laboren en la campanya Cava amb Cor?

Generalment, les empreses que participen a la campanya Cava amb Cor són aquelles que ja mantenen algun tipus de vinculació amb Càritas o que comparteixen valors de responsabilitat social. Tot i això, també hi ha empreses que s’hi han sumat per primera vegada, i la iniciativa ha servit com a punt de trobada i d’inici d’una relació de col·laboració.

En molts casos, aquestes empreses compren el cava per oferir-lo com a obsequi a treballadors, clients o proveïdors, convertint-lo en un gest solidari que alhora dona visibilitat a la tasca de Càritas. En aquest sentit, Cava amb Cor ha obert una porta a noves aliances i a una coneixença mútua entre el món empresarial i l’acció social.

“Cava amb Cor ha obert una porta a noves aliances i a una coneixença mútua entre el món empresarial i l’acció social”

Quins tipus de projectes socials es financen amb els fons recaptats a través de la venda del cava solidari?

Els fons recaptats a través de la campanya Cava amb Cor es destinen principalment a dos àmbits d’actuació de Càritas. D’una banda, al programa de cobertura de necessitats bàsiques, ajudant a finançar beques menjador per garantir una alimentació adequada als infants en situació de vulnerabilitat.
D’altra banda, al programa d’Infància, Adolescència i Família, que impulsa projectes socioeducatius arreu de Catalunya per afavorir el desenvolupament personal i social d’infants i joves atesos per Càritas, així com per donar suport a les seves famílies.

Com es poden implicar les persones a títol individual en la campanya Cava amb Cor?

Les persones que vulguin implicar-se a títol individual poden fer-ho de manera molt senzilla: comprant una ampolla de Cava amb Cor a la xarxa de supermercats i punts de venda col·laboradors.

Convido tothom a visitar la nostra pàgina web —www.caritascatalunya.cat/campanas/cavaambcor/— on trobaran tota la informació actualitzada sobre els punts de venda.

També poden contactar directament amb nosaltres, i els ajudarem a localitzar el supermercat o celler més proper. Amb aquest petit gest, cada persona pot sumar-se a un projecte que transforma brindis en oportunitats per a moltes famílies.

Quin impacte ha tingut la campanya en la visibilització de Càritas Catalunya i les seves activitats socials, tant a nivell local com de país?

Càritas és una entitat àmpliament reconeguda per la societat i gaudeix d’una gran reputació gràcies a la seva acció social. Com a referent en l’anàlisi de la realitat social dels nostres pobles i ciutats, és present habitualment als mitjans de comunicació a través dels informes i estudis que elabora.

La campanya Cava amb Cor ha contribuït a reforçar aquesta visibilitat, oferint una imatge propera i positiva de Càritas i posant en valor la col·laboració entre el sector social i el món empresarial. A més, el fet de comptar amb Josep Roca com a padrí ha ajudat a donar una major projecció mediàtica a la iniciativa, arribant a un públic més ampli tant a nivell local com a escala de país.

Acte de reconeixement als col·laboradors/es de les campanyes Cava amb Cor.

Finalment, quin missatge li agradaria enviar a les empreses i persones que encara no participen en la campanya? Quins són els motius més convincents per sumar-s’hi?

El Cava amb Cor és molt més que un producte d’excel·lent qualitat: és un cava amb valors. De cada ampolla venuda, 2 euros es destinen a projectes de Càritas arreu de Catalunya, que donen suport a infants, adolescents i joves en situació de vulnerabilitat.

Per a les empreses, és una oportunitat per sumar solidaritat i compromís a les seves accions. Poden incloure el cava als lots de Nadal, oferir-lo en celebracions o sopars d’empresa, o regalar-lo a clients i proveïdors. A través d’aquest gest, contribueixen als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) 1, 2 i 4, reforçant la seva responsabilitat social corporativa amb una acció tangible i significativa.

Per a les persones, brindar amb Cava amb Cor és una manera senzilla però poderosa de fer un gest solidari. Cada ampolla representa una petita aportació que, sumada a moltes altres, marca una gran diferència en la vida de milers de nens, nenes i joves que ho necessiten.

L’àgora de l’Església a Catalunya només és possible si hi ets tu. Fes-te de la comunitat "Catalunya Cristiana"!