La Biblioteca de Catalunya ha adquirit el Llibre d’hores de la família Gralla, un manuscrit de luxe, en llatí, bellament il·luminat i produït a Barcelona entre el 1501 i el 1525. Inclou escenes miniaturades de la vida de Jesucrist, obra del prestigiós artista italià Giacomo Smeraldo Dotavanti, i és un testimoni bibliogràfic i artístic excepcional del Renaixement a Catalunya.
El volum va ser encarregat a principis del segle XVI per la poderosa família Gralla, originària de Lleida i emparentada per casament amb el llinatge Desplà. La propietat de la família queda palesa en l’escut d’armes familiar (una gralla negra sobre fons d’or i atzur), emmarcat per dos àngels, present en el llibre.
Miquel Joan de Gralla, un dels membres més destacats d’aquesta família, va exercir diversos càrrecs públics, com ara diputat de la Generalitat del braç militar, mestre de sala reial i mestre racional de Catalunya. Va ser una figura de confiança del rei Ferran II i va obtenir el privilegi nobiliari de cavaller. El 1506 va contraure matrimoni amb Anna Desplà i de Corbera, i va iniciar la reforma de la casa dels Desplà, ubicada al carrer Portaferrissa, per convertir-la en un sumptuós palau renaixentista, en el qual s’hi aplegà durant molts anys un ric patrimoni artístic. L’edifici va ser enderrocat a mitjan segle XIX.
L’any 2024 la Biblioteca de Catalunya va adquirir un altre manuscrit que havia pertangut a la mateixa família, unes luxoses Ordinacions de cort, de la segona meitat del segle XV amb un afegit del 1514.

Detall d’una de les pàgines del manuscrit. Foto: © Biblioteca de Catalunya.
El Llibre d’hores de la família Gralla s’inicia amb un calendari que inclou sants de la diòcesi de Barcelona, amb menció a santa Eulàlia. El segueixen diverses seqüències de lectures de la Passió i dels Evangelis, així com les hores de la Verge, secció central i destacada d’aquest volum, i textos i pregàries per seguir la litúrgia de les hores en què es dividia la jornada.
El llibre està escrit en pergamí, en lletra gòtica rodona, en tinta negra i amb rúbriques en vermell. És de format petit (190 x 130 mm), com solien ser els llibres de devoció particular, i l’enquadernació és en pell de vedella marró i decorada amb ferros d’estil mudèjar. L’estat de conservació és excel·lent, tot i la mancança d’uns pocs folis ja perduts abans del segle XX.
El manuscrit inclou nou escenes miniaturades que il·lustren passatges de la vida de Jesucrist, envoltades de marges amb flors, insectes i ocells, a més de 26 pàgines orlades amb motius botànics i animals i nombroses inicials decoratives de diverses mides, amb or brunyit sobre fons blau i grana, realçat amb filigrana blanca.
Recentment, les doctores en història de l’art Mireia Castaño i Josefina Planas han identificat l’artista italià Giacomo Smeraldo Dotavanti com a autor de les miniatures. Dotavanti, format a Flandes i actiu a Barcelona a principis del segle XVI, és autor també, entre d’altres, de les miniatures del missal de la capella de Sant Jordi de la Generalitat, conservat actualment al Museu Nacional d’Art de Catalunya.
El Llibre d’hores de la família Gralla ha romàs sempre en mans privades. Dels Gralla passà als barons de Savassona, al segle XVIII. Al segle XIX, formà part de la biblioteca del banquer i col·leccionista anglès Henry Huth (1815-1878) i després passà a mans del magnat Alfred Chester Beatty (1875-1968), col·leccionista d’art oriental i de llibres. A la seva mort, fou venut a la casa de subhastes Sotheby’s. Restà en mans d’un bibliòfil suís fins que ha tornat a sortir a la llum a través de la llibreria antiquària suïssa Dr. Jörn Günther Rare Books AG. Aquest any 2025, la Biblioteca de Catalunya ha pogut adquirir-lo i retornar-lo a la seva ciutat d’origen, no molt lluny del carrer Portaferrissa, on es trobava el Palau Gralla.
L’ingrés del Llibre d’hores de la família Gralla a la Biblioteca de Catalunya posa a l’abast de la societat i dels investigadors aquesta peça extraordinària del patrimoni bibliogràfic i pot afavorir el desenvolupament de noves línies de recerca i d’investigació sobre el Renaixement a Catalunya. El volum ja està catalogat i digitalitzat per facilitar-ne la consulta en línia i contribuir a preservar l’original.

