Una de les eines de la didàctica més emprades és la presentació de continguts relacionats en taules que faciliten visualment la comparació i la compilació. Un dels casos més freqüents té a veure amb la presentació dels Set Sagraments. És habitual trobar taules que atorguen a cada sagrament les categories de matèria, forma, ministre… i gairebé sempre s’esforcen a assenyalar quan van ser instituïts cadascun dels sagraments.

Però aquest esforç comporta en força ocasions completar la taula a base de “calçador”. De vegades, fins i tot, fent dir a la Bíblia el que no diu.

Per exemple, no sembla haver-hi cap mena de dubte ni disparitat en la institució del sagrament de l’Eucaristia. Tothom està d’acord que l’Últim Sopar i les paraules de Jesús “feu això” institueixen el sagrament. O amb el sagrament de la Reconciliació. Jesús diu “a qui vosaltres…”. Tots dos exemples, Eucaristia i Reconciliació, comparteixen el fet que les paraules de Jesús, el que anomenem “mandat”, són ben clares.

Però quan mirem el sagrament del Baptisme, les ja esmentades taules divergeixen, perquè algunes diuen que la institució va ser en el baptisme de Jesús al Jordà, i obliden que el baptisme de Jesús no és com els baptismes de Joan ni tampoc com els baptismes cristians. Si realment volem que aquesta taula segueixi els mateixos criteris, aleshores caldrà convenir que Jesús institueix el Baptisme amb paraules similars de “mandat” quan diu “aneu i feu deixebles batejant-los…”.

I també serà bo acceptar que cert ús del “calçador” ens pot dur a dubtosos moments d’institució en sagraments com ara el de la Confirmació.

L’àgora de l’Església a Catalunya només és possible si hi ets tu. Fes-te de la comunitat "Catalunya Cristiana"!