La basílica cistercenca de Poblet torna a vibrar amb el seu característic orgue Metzler i ha inaugurat l’onzena edició del Festival d’orgue de Poblet, que va començar amb un concert del jove talent finès Pétur Sakari el dissabte 18 d’octubre. Pétur Sakari, nascut a Hèlsinki el 1992, va debutar a l’edat prematura de tretze anys, la qual cosa el converteix en un dels organistes més prometedors de l’escena organística europea.

El Festival d’orgue de Poblet va creixent cada any en nombre de públic, que es veu atret per una sonoritat única unida a l’entorn cistercenc del segle XII, on música i silenci conviuen amb la vida monàstica. Un públic fidel provinent de la mateixa comarca o d’arreu de Catalunya que cada any hi assisteix per escoltar recitals de prestigi.

El programa musical ofert per Pétur Sakari va reunir peces barroques, del Romanticisme i música contemporània, i una improvisació final del mateix intèrpret. La música barroca interpretada va comptar amb obres del gran geni Johann Sebastian Bach (1685-1750). El repertori va continuar amb una interpretació de música del Romanticisme de Robert Schumann (1810-1856), que va trencar la solemnitat bachiana, tot oferint moviments que denotaven un llenguatge més introspectiu. Sakari explorà totes les possibilitats amb altres compositors contemporanis com Thierry Escaich (1965), un dels seus mestres, amb música francesa contemporània, amb la qual va sorprendre tots els assistents. El primer concert va acabar amb una improvisació inspirada en la cançó popular L’Hereu Riera, que va fer vibrar la basílica com una caixa de ressonància.

“L’harmonització de l’orgue de Poblet és el que li dona vida” (PÉTUR SAKARI)

En declaracions a Catalunya Cristiana, va ressaltar la seva experiència positiva en tocar l’orgue de Poblet: “He tocat diversos instruments d’un tipus similar, però mai cap de tan refinat, versàtil i estilísticament complet com aquest. És un orgue capaç d’interpretar música barroca alemanya, francesa i, fins i tot, espanyola, i pot evocar un món sonor preromàntic i contemporani. La seva harmonització, sens dubte, és el que li dona vida.”

Després del concert inaugural de Pétur Sakari, el Festival va continuar el 25 d’octubre amb l’organista Joonho Park, de Corea del Sud, guanyador de concursos internacionals a Nuremberg, Dublín i Graz. Segons va dir Pep Gorgori, cap de premsa del festival, “es va convidar Joonho Park perquè és un dels grans talents que hi ha ara mateix en el món de l’orgue. Té una trajectòria internacional com a concertista absolutament excepcional”. Resideix a Seül (Corea del Sud), però, encara que procedeixi d’un lloc tan llunyà, “ens va explicar que coneixia l’orgue de Poblet i volia venir-lo a conèixer i va acceptar fer un concert”, recorda Gorgori. La seva rellevància es va posar de manifest amb l’assistència del cònsol general de la República de Corea a Barcelona a Poblet, Young-Hyo Park.

El festival continuarà el 8 de novembre amb el recital del jove organista alemany Nicolas Berndt, especialista en el repertori germànic i francès. Actualment és l’organista titular de l’orgue històric de Sant Venceslau de Naumburg, un dels instruments més icònics, ja que existia en temps de Bach, que el va tocar en diverses ocasions. “Això és un fet de gran importància perquè gràcies a aquell instrument podem saber com concebia Bach l’orgue ideal”, afegeix. A més, Berndt és l’organista que treballa amb el Thomanerchor, el cor de l’església de Sant Tomàs de Leipzig. “Aquest cor és el més antic del món en actiu i va ser dirigit pel mateix Bach. Per tant, quan parlem de Nicholas Berndt, estem parlant d’algú que toca cada dia els instruments que van inspirar el compositor alemany”, destaca Gorgori.

L’edició d’enguany s’emmarca en la represa d’activitats de la Fundació Poblet

L’edició d’enguany s’ha d’entendre “en el marc de la represa d’activitats de la Fundació Poblet, que durant uns anys havia tingut poca activitat i, per tant, en la nova etapa pretén recuperar el seu paper com a motor de propostes culturals, patrimonials i humanístiques i, també, un espai d’encontre entre tradicions diferents d’entendre l’orgue”, explica Pep Gorgori.

Una de les novetats és la masterclass organitzada en col·laboració amb l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), que es durà a terme el 15 de novembre i que anirà a càrrec de la veterana organista Montserrat Torrent i un dels seus deixebles, l’organista Juan de la Rubia. “Tenim la sort de comptar amb Montserrat Torrent, que és una autoritat en orgue i una mestra admirable, ja que per les seves mans han passat diverses generacions d’organistes i tenir-la al monestir és un privilegi”, afirma Gorgori. La masterclass està pensada per a un grup reduït d’alumnes, perquè puguin treballar més a prop dels seus mestres. Representa la primera activitat formativa que es fa en col·laboració amb l’ESMUC. “Aquesta experiència marca un nou pas en la vocació pedagògica del festival”, ressalta Pep Gorgori.

L’àgora de l’Església a Catalunya només és possible si hi ets tu. Fes-te de la comunitat "Catalunya Cristiana"!