Recuperar el valor de la necessitat, triar el “capritx” amb sentit educatiu, fomentar la lectura i la cultura, i introduir la solidaritat. Aquests són els quatre criteris que proposa un estudi recent de Highlands School Barcelona per tal de reformular la tradicional carta als Reis Mags i combinar il·lusió i responsabilitat.
Segons l’entitat, la pressió publicitària i l’oferta creixent de productes situen els nens davant un major risc de consum impulsiu. En resposta a aquest fenomen, experts de l’àmbit educatiu han proposat un model alternatiu per orientar la tradicional carta als Reis Mags cap a hàbits més saludables i responsables.
Aquesta és la guia de Highlands School Barcelona per combinar il·lusió i consum responsable:
1. Recuperar el valor de la necessitat
La proposta insisteix a introduir almenys un objecte d’ús quotidià, com roba, material escolar o articles de cura personal, per reforçar en els nens el valor, la cura i la responsabilitat. La idea parteix d’un diagnòstic clar: l’essencial sol ser invisible per a ells perquè forma part del seu dia a dia.
2. Triar el “capritx” amb sentit educatiu
El regal més esperat continua sent part imprescindible de la tradició, però es recomana seleccionar-lo atenent al seu impacte en el desenvolupament infantil. Jocs de taula que fomentin la cooperació i la comunicació, materials esportius que incentiven l’activitat física o joguines simbòliques que estimulin la creativitat permeten mantenir la il·lusió sense renunciar a criteris pedagògics.
3. Donar protagonisme a la cultura
Els educadors subratllen que la lectura continua sent una eina decisiva per al desenvolupament cognitiu i emocional. Recomanen incorporar un llibre adaptat a l’edat i maduresa del menor, seleccionant obres que reforcin la comprensió lectora i la imaginació, en un context en què l’oferta editorial infantil és cada cop més diversa.
4. Introduir la dimensió solidària
La proposta inclou reservar un espai a la carta per demanar un regal destinat a un altre nen amb menys recursos, així com revisar les joguines pròpies i donar aquelles que estiguin en bon estat. Més enllà de l’acció altruista, es tracta d’introduir hàbits que fomentin empatia, consciència social i responsabilitat.
Segons els experts, “la carta als Reis Mags és un moment ideal per introduir criteris educatius sense trencar la màgia”. Des del departament d’orientació del centre afegeixen: “És possible conservar la il·lusió i, al mateix temps, ensenyar als nens a demanar amb sentit i responsabilitat”.

