Adbonum: comunicació amb valors per a l'economia social

«L’economia social posa al centre la persona i no els diners»

Entrevista a Joan Andreu Parra, director de l’empresa de comunicació «Adbonum»

«Comunicació amb valors per a l’economia social.» Aquest és el lema d’Adbonum, una petita empresa de comunicació que vol posar-se al servei de les persones: www.adbonum.cat. El seu director, Joan Andreu Parra, afronta amb il·lusió aquesta nova etapa en la seva vida després de molts anys dedicats al sector financer.

Per què vas decidir crear l’empresa de comunicació Adbonum?

Volem ser una resposta i un suport en l’àmbit comunicatiu a l’impuls que en els últims anys viu l’economia social. Adbonum, que significa «cap a allò bo», vol contribuir a estendre l’economia social per mitjà de la comunicació. L’economia social ocupa actualment els marges i les escletxes d’un sistema capitalista dominant, però té la voluntat de deixar de ser una opció marginal per convertir-se en una alternativa real, justa i equitativa a l’actual sistema econòmic. Des d’Adbonum volem treballar per ampliar el coneixement i la rellevància d’aquesta manera d’entendre l’economia i els valors que atresora: la confiança, el compromís i la sostenibilitat. Són valors de llarg recorregut, especialment significatius en un escenari productiu extraordinàriament competitiu. Aquest discurs i aquestes històries són molt potents. S’han d’explicar al públic i fer un pas decidit per consolidar els clients, socis i donants actuals i aconseguir incorporar-ne de nous.

Del sector financer, on havies treballat tota la vida, al de l’economia social. Com es produeix aquest viratge?

Des de feia uns quants anys, la meva feina al sector financer em qüestionava molt. La feina pròpiament comunicativa em satisfeia, però el resultat final i la concreció social d’aquella feina em generava força insatisfacció. Em sentia una mica dividit. Vaig començar, aleshores, a treballar en l’obra social d’una caixa d’estalvis, però quan el sistema va fer fallida, vaig haver de tornar a fer un tipus de comunicació de productes que després s’han demostrat que eren tòxics. Va arribar un moment, amb la fusió d’entitats i la reestructuració de plantilles, en què vaig tenir l’oportunitat de baixar d’aquell tren perquè l’estació a la qual em portava no em satisfeia. Vaig estar un any a l’atur, que vaig aprofitar per veure cap a on podia orientar la meva vida laboral sense entrar en contradicció amb els meus valors. La resposta va ser l’economia social. I per això vaig decidir crear Adbonum.

Ets militant de l’Acció Catòlica Obrera. Ha tingut alguna cosa a veure la fe en aquest projecte?

Sí. De fet, la decisió de canviar el rumb professional va ser presa durant una trobada de Setmana Santa. Des del silenci i la pregària, em vaig adonar que havia de prendre un altre camí més en coherència amb allò que penso i allò que crec. La fe em va ajudar a veure-ho més clar i a fer el pas.

Què és el que més t’atreu de l’economia social?

El que més m’atreu de l’economia social és que posa la persona, i no els diners, al centre. L’economia social és un sector dinàmic i integrat per diferents tipologies d’organització. Hi ha cooperatives, centres especials de treball, empreses d’inserció, fundacions, entitats socials… Malgrat la diversitat, tenen el denominador comú de posar les persones al centre de l’activitat i el benefici que s’obté de l’activitat reverteix sobre la mateixa organització i sobre la societat.

L’àgora de l’Església a Catalunya només és possible si hi ets tu. Fes-te de la comunitat "Catalunya Cristiana"!