Alguns
SOLIDARITAT Foto: Coordinadora
Augmenta el consum de comerç just a Espanya
El 2020 s’incrementa un 3,6% i arriba als 143,7 milions d’euros
Redacció 05/10/2021

Durant el 2020 la facturació obtinguda pels productes de comerç just a Espanya ha estat de 143,7 milions d’euros, fet que suposa un creixement de cinc milions d’euros, un 3,6% més respecte l’any anterior.

Malgrat l’augment global, el comerç just ha patit els impactes de la pandèmia en el seu sector més significatiu: les botigues de comerç just han registrat la xifra de vendes més baixa des del 2008. Són algunes de les dades de l’informe El comerç just a Espanya 2020, elaborat per la Coordinadora Estatal de Comerç Just (CECJ).

El comerç just consolida la tendència a l’alça i la seva presència és cada vegada més gran en espais de consum i en la cistella de la compra diària. El factor principal és l’augment de les vendes de productes amb el segell de Comerç Just Fairtrade i la incorporació d’empreses a aquesta certificació.

Segons el president de la CECJ, Alberto Abad, “2020 ha estat un any molt difícil per a les botigues de comerç just. El tancament motivat per l’estat d’alarma, les restriccions d’horari, aforament i mobilitat, la impossibilitat d’organitzar activitats o participar en esdeveniments, juntament amb la crisi econòmica han perjudicat el sector”.

Amb tot, “és valorable que les botigues hagin pogut assolir unes vendes de 4,2 milions d’euros. Tot i que econòmicament les botigues representen un percentatge minoritari, constitueixen el cor del moviment del comerç just: són el nostre espai de trobada amb la ciutadania i d’activisme”, afegeix.

De la seva banda, els supermercats i grans superfícies han registrat el 83,5% de facturació de comerç just. En relació amb el 2019, són l’únic espai de distribució que augmenta les vendes d’aquest tipus de productes i la seva quota de mercat. El segon canal de consum és l’hostaleria, amb un 9,5% de les vendes.

Per productes, l’alimentació és la gran protagonista del comerç just, amb més del 97% de les vendes, amb el cacau i els dolços com a producte estrella. El cafè, producte emblemàtic del comerç just, perd pes i queda amb un 15% de les vendes. El té i altres infusions també baixen. En relació als productes que no són d’alimentació, el tèxtil és el més venut tot i que les vendes han baixat en el darrer any.

Com diu Abad, “la pandèmia ha augmentat la consciència de la ciutadania entorn dels impactes ambiental i social dels productes que consumeix. Cada cop més la població es fixa en els segells o certificacions que l’avalen”. I recorda que el segell de comerç just “garanteix tant la producció ecològica i sostenible com la protecció dels drets dels treballadors i treballadores”.

A més de les vendes, l’informe es completa amb articles que posen l’accent en l’emergència climàtica, en la seva relació amb el consum i el model comercial global i els efectes que provoca en les organitzacions productores i les poblacions rurals més vulnerables.













  El Rosari   Cant de la Salve
  Laudes   Vespres
  Completes   Missa Catedral
  Missa Montserrat
Urgell Solsona Vic Lleida Tortosa Tarragona San Feliu de Llobregat Terrassa Barcelona Girona
  INTRANET