SOCIETAT 
«Intentem que l’impuls de la vida acabi guanyant el de la mort»
Sergi Garcia, coordinador del Servei de Prevenció del Suïcidi
Carme Munté Margalef 10/09/2021

L’Ajuntament de Barcelona, conjuntament amb la Fundació Ajuda i Esperança, van posar en marxa l’agost del 2020 el Telèfon de Prevenció del Suïcidi. És el 900 925 555, disponible les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any. En aquest primer any de funcionament, s’han atès més de 4.000 trucades, tal com ens explica Sergi Garcia, coordinador del Servei. El 10 de setembre és el Dia Mundial per a la Prevenció del Suïcidi. 

Quina valoració fa d’aquest primer any de funcionament?

En fem una valoració molt positiva. Estem molt agraïts a l’Ajuntament de Barcelona perquè hagi apostat per un servei que és molt necessari i que ja existeix des de fa molts anys en altres països. Aquí hi havia un buit. És un servei d’atenció telefònica, immediata, per fer contenció emocional en una situació de crisi.

Més de 4.000 trucades ateses. Quin és el perfil majoritari de les persones que truquen?

Principalment són dones, d’entre 20 i 40 anys. És diferent del perfil de les persones que truquen al Telèfon de l’Esperança, l’altre servei de la Fundació Ajuda i Esperança, on el perfil de la persona usuària és d’edat més avançada, entre 40 i 60 anys.

Quines situacions s’atenen?

Atenem qualsevol trucada que tingui algun tipus de contingut suïcida: des d’una persona que pensa a treure’s la vida, fins a una situació de suïcidi imminent o en curs. Com més aviat atenguem la persona, més possibilitats hi haurà de reconduir-la. També atenem l’entorn: familiars i amics que ens truquen perquè tenen el neguit que una persona ha expressat la voluntat de posar fi a la seva vida; o bé perquè tenen algú proper que ja ho ha fet. En aquest cas, fem acompanyament emocional i donem pautes.

Com en el cas de Telèfon de l’Esperança, no hi ha límit temporal, oi?

Correcte, no tenim límit temporal. A més, els estudis demostren que en el context de l’atenció telefònica, com més duri la conversa, menys risc hi haurà que la persona acabi fent una temptativa. També és molt important que la persona que atén la trucada sigui percebuda com un amic o amiga disposat a ajudar de manera incondicional. És una manera de generar un vincle més estret amb l’usuari, que farà que sigui més permeable a rebre l’ajuda d’un professional en el camp de la salut mental. En aquest sentit, voldria agrair la feina dels voluntaris, persones que destinen el seu temps a ajudar els altres, i que viuen situacions molt estressants i de vegades molt al límit.

Cal continuar apostant per aquest tipus de servei quant a recursos humans i materials?

No només és necessari, sinó que és imprescindible, perquè a causa de la pandèmia i dels seus efectes estan augmentant tots els factors que són elements de risc de suïcidi. Probablement la persona que ens truca necessitarà una atenció professional continuada en el temps de manera presencial, però en el moment en què està vivint una situació d’angoixa que la sobrepassa, un dijous a les quatre de la matinada, el que necessita és algú que li pugui fer de contenció i garantir la seva seguretat, perquè no acabi en temptativa de suïcidi.

La trucada esdevé tot sovint un crit d’auxili?

Les persones que pensen a suïcidar-se viuen un debat intern entre morir per deixar de patir i continuar vivint. Nosaltres intentem declinar la balança cap al costat de la vida; que l’impuls de la vida sempre acabi guanyant el de la mort. En la persona que ens truca sempre hi ha un component, més o menys conscient, de voler continuar vivint, perquè les persones tenim un impuls molt fort cap a la vida.

Com combineu l’anonimat amb el fet de poder respondre a una situació extrema?

D’acord amb els nostres protocols, sempre tractem de comprometre la persona en el seu propi rescat en cas de situació de risc imminent. En última instància, ho faríem en contra fins i tot de la seva voluntat per tal d’evitar-ne la mort. Afortunadament, en la immensa majoria de les trucades l’orientador aconsegueix reconduir la situació de manera que la persona accepti rebre l’ajuda. En cas extrem activem els dispositius i alertem el Sistema d’Emergències Mèdiques.













  El Rosari   Cant de la Salve
  Laudes   Vespres
  Completes   Missa Catedral
  Missa Montserrat
Urgell Solsona Vic Lleida Tortosa Tarragona San Feliu de Llobregat Terrassa Barcelona Girona
  INTRANET