Josep Bargalló i Ada Colau, el 6 de febrer del 2020, van fer una roda de premsa per explicar que el Col·legi Immaculada Concepció de Barcelona passava a la xarxa pública.
EDITORIAL Foto: Consorci d’Educació de Barcelona.
Educar
Mn. Miquel Ramón, director 03/08/2021

El verb «educar» prové de la paraula llatina educere, que significa extreure de dins. El lloc del qual s’extreu no és altre que el cor de l’home, el seu interior; i el que s’extreu és la saviesa que permet conduir l’home vers una vida bona i plena. D’alguna manera, com diria Plató, cal que l’home extregui de si mateix allò que ha contemplat prèviament, però que ha quedat en l’oblit per causa d’una culpa original.

 

Aquest exercici d’educació no el pot fer l’home tot sol. Seria com voler sortir de l’aigua estirant-se els propis cabells. L’home, social per naturalesa, necessita de l’altre per descobrir què hi ha dins seu, per descobrir qui és. D’altra banda, la fe ens ensenya que hi ha un Tu que també és necessari per conèixer qui som i quin és el significat i el destí de la nostra existència. L’horitzó de sentit i plenitud que desitgem també se’ns ha de mostrar, se’ns ha de revelar. Per això, l’Evangeli ens diu que «quan Jesús desembarcà, veié una gran gentada i se’n compadí, perquè eren com ovelles sense pastor; i es posà a instruir-los llargament» (Mc 6, 34). En altres moments Jesús es compadeix de la gent i obra el miracle de la multiplicació dels pans i dels peixos. En aquest cas, però, es dedica a instruir, a educar, a mostrar que hi ha una fam i una set més profundes que requereixen ser ateses.

 

En la tasca de l’educació ha d’actuar-hi tota la societat. Per això, com ens recorda Meritxell Ruiz, nova secretària general de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (a qui entrevistem a les pàgines 36-38), l’administració pública no pot tenir el monopoli del valor públic. La subsidiarietat que defensa la doctrina social de l’Església ens recorda que la societat civil ha de tutelar la subjectivitat creativa del ciutadà, afavorint una xarxa de relacions i un teixit social que constitueix la base d’una autèntica comunitat de persones. És per aquest motiu que l’Escola Cristiana ha de tenir carta de ciutadania en el mapa de l’educació a Catalunya.

 

Cal que l’Escola Cristiana defensi la seva identitat i ofereixi allò que millor ha fet des de sempre: cultivar la dimensió espiritual i transcendent, com ens diu la Sra. Ruiz. Redescobrir que Crist és l’educador, el mestre, el Déu fet home que ha vingut a mostrar-nos què significa ser home; a ensenyar-nos com hem d’educere la imatge que el Pare va plasmar en nosaltres quan ens va crear.













  El Rosari   Cant de la Salve
  Laudes   Vespres
  Completes   Missa Catedral
  Missa Montserrat
Urgell Solsona Vic Lleida Tortosa Tarragona San Feliu de Llobregat Terrassa Barcelona Girona
  INTRANET