EDITORIAL 
Bicicletes i civisme
Redacció 21/06/2021

A mesura que es mitigava el confinament, molts, anhelant alleugerir els problemes derivats de l’aïllament, han descobert els parcs naturals propers i les sortides s’hi han multiplicat. És avantatjós passejar, fer exercici, respirar aire pur, córrer amb bicicleta... però totes aquestes activitats han d’evitar generar problemes en el medi natural, amb la població rural i entre els mateixos visitants.

La prohibició o limitació dràstica del trànsit motoritzat als parcs ha provocat un augment encara més notable de les bicicletes, oblidant la normativa que els aconsella circular només per carreteres, pistes forestals o per camins de passejada de més de 3 metres d’amplada. Segons experts, un dels efectes del pas continuat de bicicletes als parcs és la compactació del sòl: circular per corriols, rieres, tallafocs, roquissars, camp a través i petits senders produeix aquest efecte i redueix la bona permeabilitat del terreny.

En els darrers mesos, el nombre d’accidents amb ciclistes als parcs ha augmentat: cal adequar la velocitat a les característiques de la via per evitar situacions de risc i garantir la seguretat de la resta de visitants, especialment als llocs més freqüentats; cal evitar fer maniobres brusques que puguin provocar perill o ensurts, com ara atropellaments de persones o de fauna silvestre, principalment en descensos i amb el terra lliscant. L’erosió originada per les derrapades provoca l’aparició de sots i xaragalls a la xarxa viària, a banda de provocar pèrdua de sòl o vegetació. També la pols que aixeca pot molestar les persones que caminen pel mateix indret. El soroll i la cridòria quan es circula en grup són molt molestos per a la resta de visitants i poden ser perjudicials per a la fauna, especialment per a espècies sensibles com ara les aus rapinyaires, que poden abandonar les seves àrees de nidificació. Alguns obliden que cal fer servir el casc i els reflectors, i que no s’han d’usar els auriculars mentre es va en bici. Tampoc no es pot aparcar davant de les cadenes que tanquen l’accés als camins ni als vorals de les carreteres.

El que ara s’ha comprovat als parcs és la prolongació d’un problema que de fa anys viuen les nostres ciutats on està clar que no existeixen fórmules definitives per aconseguir que les bicicletes i les electrobicicletes es converteixin en una autèntica alternativa al transport en automòbil que ajudi a pal·liar els problemes del trànsit i que contribueixi que els ciutadans puguin seguir uns hàbits de vida més saludables.

Ajuda a l’Església Necessitada va llançar la campanya «Déu arriba en bici» per afavorir aquest útil mitjà de transport a sacerdots, religiosos i catequistes arreu del món. La bici és una alternativa excel·lent, però tots hem d’usar-la amb prudència i civisme. Que ens hi ajudi la intercessió de sant Cristòfol, patró de tots els que circulen.













  El Rosari   Cant de la Salve
  Laudes   Vespres
  Completes   Missa Catedral
  Missa Montserrat
Urgell Solsona Vic Lleida Tortosa Tarragona San Feliu de Llobregat Terrassa Barcelona Girona
  INTRANET