L’antiquari Artur Ramon fa una radiografia del Caravaggio de Montserrat

«El pare Ubach va comprar el quadre en una subhasta a Roma»

L’historiador de l’art, antiquari i galerista Artur Ramon desvetlla en un llibre breu i de petit format la història fascinant del Caravaggio de Montserrat. Al llibre Sant Jeroni penitent de Caravaggio (Col·lecció Monografies del MDM, Publicacions de l’Abadia de Montserrat), Artur Ramon parla de la importància de Michelangelo Merisi da Caravaggio en la història de l’art, de la seva biografia i de com va arribar a Montserrat l’única obra d’aquest pintor que es conserva a Catalunya. El va adquirir el pare Bonaventura Ubach en una subhasta l’any 1915, però sense ser conscient del seu valor artístic.

Aquesta setmana a Catalunya Cristiana publiquem una entrevista a Artur Ramon

En el món de la pintura Caravaggio marca un abans i un després?

Absolutament. És dels pocs pintors de la història de l’art capaç per ell mateix de transformar el món que hereta i de projectar un món nou. Un estel fugaç. Un revolucionari de la pintura al nivell de Giotto, Masaccio i Miquel Àngel, els seus predecessors.

Què representa el Sant Jeroni de Montserrat?
És una obra important que prové de la col·lecció Giustianini, un dels només quatre exemplars de l’artista que hi ha Espanya i l’únic a Catalunya. Si féssim una valoració entre la vuitantena d’obres que va deixar l’artista, aquest quadre estaria entre els vint primers.

Com arriba a Montserrat?
El compra el pare Bonaventura Ubach el 1915 —enguany farà cent anys— en una subhasta a Roma pel fet que el sant representat era un escripturista com ell. Se’l va atribuir a Ribera, però provenia de la col·lecció Magni. Roberto Longhi ja l’havia identificat com a Caravaggio.

Com es va descobrir que era de Caravaggio?
Fou el cèlebre historiador de l’art Joan Ainaud de Lasarte qui va fer la connexió entre el quadre de Montserrat i el que Longhi coneixia. Més tard es va saber que estava en l’inventari de la col·lecció Giustiniani, un dels mecenes del Merisi, amb la qual cosa qualsevol dubte sobre l’atribució va quedar esborrada.

Com definiria el Museu de Montserrat dins de la museografia de Catalunya?
És un dels tres grans museus catalans després del MNAC i del MEV però possiblement el més desconegut de tots. A més, és l’únic museu del món en el qual les seves col·leccions vénen a través de donacions. I a més quan van comprar uns quadres, un va resultar ser de Caravaggio. No deu haver-hi alguna intercessió divina en tota aquesta gestió tan afortunada?

Us podeu descarregar l’entrevista en català i castellà

L’àgora de l’Església a Catalunya només és possible si hi ets tu. Fes-te de la comunitat "Catalunya Cristiana"!